نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 479
مىشود گاه به قطع كامل اين ارتباط مىانجامد به طورى كه صاحبان آنها هرگز
بيدار نمىشوند، و اما ارواح ديگر در حال خواب و بيدارى در نوسانند تا فرمان الهى
فرا رسد.
6- توجه به اين حقيقت كه انسان همه شب به هنگام" خواب" در آستانه
مرگ قرار مىگيرد درس عبرتى است كه اگر در آن بينديشد براى" بيدارى" او
كافى است.
7- تمام اين امور به دست قدرت خداوند انجام مىگيرد، و اگر در آيات ديگر سخن
از قبض روح به دست" ملك الموت" و فرشتگان مرگ آمده، به عنوان اين است كه
آنها فرمانبران حق و مجريان اوامر او هستند و تضادى ميان اين دو وجود ندارد.
به هر حال اين كه در پايان آيه مىفرمايد:" در اين موضوع نشانههاى روشنى
است براى كسانى كه انديشه مىكنند" منظور نشانههايى از قدرت خداوند و مساله
مبدء و معاد و ضعف و ناتوانى انسان در برابر اراده او است.
***
از آنجا كه در آيه گذشته حاكميت" اللَّه" بر وجود انسان و تدبير
او از طريق نظام مرگ و حيات و خواب و بيدارى مسلم شد در آيه بعد سخن از انحراف
مشركان در مساله شفاعت به ميان مىآورد تا به آنها ثابت كند مالك شفاعت همان مالك
مرگ و حيات آدمى است، نه بتهاى فاقد شعور، مىفرمايد:" آنها غير خدا را
شفيعان خود برگزيدند" (أَمِ
اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ شُفَعاءَ) [1] مىدانيم كه
يكى از بهانههاى معروف بتپرستان در مورد پرستش بتها اين بود كه مىگفتند:"
ما آنها را بخاطر اين مىپرستيم كه شفيعان ما نزد اللَّه بوده
[1]" ام" در اينجا منقطعه و
به معنى" بل" مىباشد، و اگر متصله باشد بايد لنگهاى در مقابل آن تقدير
گرفته شود كه خلاف ظاهر است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 479