responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 452

سخن صدق و حق را بياورد، و كسى كه آن را تصديق كند پرهيزكاران واقعى آنها هستند" (وَ الَّذِي جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‌).

در بعضى از روايات كه از منابع اهل بيت ع نقل شده" وَ الَّذِي جاءَ بِالصِّدْقِ‌" به پيامبر ص تفسير گرديده، و جمله" وَ صَدَّقَ بِهِ‌" به على ع تفسير شده است‌ [1] ولى البته منظور از آن بيان مصداقهاى روشن مى‌باشد، زيرا جمله" أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‌" (آنها پرهيزگارانند) دليل بر عموميت آيه است.

از اينجا روشن مى‌شود كه تفسير آيه فوق به شخص پيامبر ص كه هم آورنده وحى بود و هم تصديق كننده آن نيز بايد از قبيل بيان مصداق باشد نه بيان تمام مفهوم آيه.

لذا گروهى از مفسران جمله" وَ الَّذِي جاءَ بِالصِّدْقِ‌" را به تمام پيامبران تفسير كرده‌اند و جمله" صَدَّقَ بِهِ‌" را به پيروان راستين آنها كه مجموع پرهيزگاران جهان را تشكيل مى‌دهند.

تفسير جالب ديگرى در مورد آيه وجود دارد كه از همه گسترده‌تر و جامع‌تر است، هر چند كمتر مورد توجه مفسران واقع شده، ولى با ظاهر آيات هماهنگ‌تر مى‌باشد، و آن اينكه:" الَّذِي جاءَ بِالصِّدْقِ‌" منحصر به پيام‌آوران وحى نيست بلكه تمام كسانى را كه مبلغ مكتب آنها و مروج سخنان حق و صدق بوده‌اند در اين صف قرار دارند، و در اين صورت هيچ مانعى ندارد كه هر دو جمله بر يك گروه منطبق شود (همانگونه كه ظاهر تعبير آيه است، چرا كه" و الذى" تنها يك بار ذكر شده).

به اين ترتيب سخن از كسانى است كه هم آورنده صدقند و هم عمل كننده به آن، سخن از آنها است كه مكتب وحى و سخن حق پروردگار را در عالم نشر داده، و خود به آن مؤمن هستند و عمل مى‌كنند، اعم از پيامبران و امامان معصوم‌


[1]" مجمع البيان" ذيل آيات مورد بحث.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 452
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست