responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 415

اما براى شادى قلب پيامبر ص و اميدوارى مؤمنان، در آخرين آيه چنين مى‌گويد:" ولى كسانى كه تقواى الهى پيشه كردند غرفه‌هايى در بهشت از آن آنها است كه بر فراز آنها غرفه‌هاى ديگرى بنا شده" (لكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِها غُرَفٌ‌).

اگر دوزخيان در ميان پرده‌هاى آتش قرار دارند، و به تعبير آيات گذشته" لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ‌" بهشتيان غرفه‌هايى دارند بر فراز غرفه‌ها، و قصرهايى بر فراز قصرها، چرا كه ديدن منظره گلها و آب و نهرها و باغها از فراز غرفه‌ها لذت‌بخش‌تر و دلپذيرتر است.

" غرف" جمع" غرفه" از ماده" غرف" (بر وزن حرف) به معنى برداشتن چيزى است، و لذا به آبى كه با كف از چشمه برمى‌دارند و مى‌نوشند" غرفه" مى‌گويند، سپس به قسمتهاى فوقانى ساختمان و طبقات بالاى منازل اطلاق شده است.

اين غرفه‌هاى زيباى بهشتى با نهرهايى كه از زير آن جارى مى‌شود تزيين شده لذا در دنباله آيه مى‌فرمايد:" از زير آنها نهرها پيوسته جريان دارد" (تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ).

آرى" اين وعده الهى است، و خداوند در وعده خود تخلف نمى‌كند (وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ الْمِيعادَ) [1]

نكته‌ها:

1- منطق آزادانديشى اسلام‌

بسيارى از مذاهب پيروان خود را از مطالعه و بررسى سخنان ديگران‌


[1] زمخشرى در كشاف مى‌گويد:" وَعْدَ اللَّهِ‌" منصوب به عنوان مفعول مطلق تاكيدى است زيرا جمله" لهم غرف" به معنى" وعدهم اللَّه غرفا" مى‌باشد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 415
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست