نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 40
و تسليم!
***
لذا اين گفتگوها به جايى نمىرسد، و سرانجام اين پيشوايان گمراه به اين واقعيت
اعتراف مىكنند و مىگويند:" به همين دليل فرمان پروردگار ما بر همه ما تثبيت
شده و حكم عذاب در باره همه صادر گرديده، و همگى از عذاب او خواهيم چشيد" (فَحَقَّ
عَلَيْنا قَوْلُ رَبِّنا إِنَّا لَذائِقُونَ).
شما طاغى
بوديد و سرنوشت طغيانگران همين است، و ما هم گمراه و گمراه كننده.
***
" ما
شما را گمراه كرديم همانگونه كه خود گمراه بوديم" (فَأَغْوَيْناكُمْ
إِنَّا كُنَّا غاوِينَ).
بنا بر اين
چه جاى تعجب كه همگى در اين مصائب و عذابها شريك باشيم؟
نكتهها:
1- از
ولايت على (ع) نيز سؤال مىشود
به طورى كه
قبلا هم اشاره كرديم روايات متعددى در منابع شيعه و اهل سنت در تفسير آيه"
وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ" وارد شده كه نشان
مىدهد از جمله مسائلى كه آن روز از مجرمان سؤال مىشود ولايت امير مؤمنان على ع
است.
شيخ طوسى
در" امالى" از" انس بن مالك" از پيغمبر گرامى اسلام ص نقل
مىكند:"
اذا كان
يوم القيامه و نصب الصراط على جهنم لم يجز عليه الا من معه جواز فيه ولاية على بن
ابى طالب، و ذلك قوله تعالى: وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ
مَسْؤُلُونَ يعنى عن ولاية على بن ابى طالب (ع):
"
هنگامى كه روز قيامت مىشود و صراط بر روى جهنم نصب مىگردد هيچكس نمىتواند از
روى آن
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 40