responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 35

26- ولى آنها در آن روز تسليم قدرت خداوندند.

27- (و در اينحال) آنها رو به يكديگر كرده و از هم سؤال مى‌كنند ...

28- گروهى مى‌گويند: (شما رهبران گمراه ما) از طريق خيرخواهى و نيكى وارد شديد (اما جز مكر و فريب چيزى در كارتان نبود).

29- (آنها در جواب) مى‌گويند: شما خودتان اهل ايمان نبوديد (تقصير ما چيست)؟

30- ما هيچگونه سلطه‌اى بر شما نداشتيم، بلكه شما خود قومى طغيانگر بوديد! 31- اكنون فرمان خدا بر همه ما مسلم شده، و همگى از عذاب او مى‌چشيم.

32- (آرى) ما شما را گمراه كرديم همانگونه كه خود گمراه بوديم.

تفسير: گفتگوى رهبران و پيروان گمراه در دوزخ‌

بطورى كه در آيات گذشته دانستيم فرشتگان مجازات ظالمان و همفكران آنها را به ضميمه بتها و معبودان دروغين يك جا كوچ مى‌دهند و به سوى جاده جهنم هدايت مى‌كنند.

در ادامه اين سخن قرآن مى‌گويد: در اين هنگام خطاب صادر مى‌شود" آنها را متوقف سازيد چون بايد مورد بازپرسى قرار گيرند" (وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ‌) [1] آرى آنها بايد متوقف گردند و به سؤالات مختلف پاسخ گويند.

اما از آنها پيرامون چه چيز سؤال مى‌شود؟

بعضى گفته‌اند از بدعتهايى كه گذارده‌اند.

بعضى ديگر گفته‌اند: از اعمال زشت و خطاهايشان.


[1]" قفوهم" از ماده" وقف" گاه به معنى متعدى استعمال مى‌شود (نگهداشتن و حبس كردن) و گاه به معنى لازم (توقف كردن و ايستادن) مصدر اولى وقف است و مصدر دومى وقوف.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 35
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست