نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 35
26- ولى آنها
در آن روز تسليم قدرت خداوندند.
27- (و در
اينحال) آنها رو به يكديگر كرده و از هم سؤال مىكنند ...
28- گروهى
مىگويند: (شما رهبران گمراه ما) از طريق خيرخواهى و نيكى وارد شديد (اما جز مكر و
فريب چيزى در كارتان نبود).
29- (آنها در
جواب) مىگويند: شما خودتان اهل ايمان نبوديد (تقصير ما چيست)؟
30- ما
هيچگونه سلطهاى بر شما نداشتيم، بلكه شما خود قومى طغيانگر بوديد! 31- اكنون
فرمان خدا بر همه ما مسلم شده، و همگى از عذاب او مىچشيم.
32- (آرى) ما
شما را گمراه كرديم همانگونه كه خود گمراه بوديم.
تفسير:
گفتگوى رهبران و پيروان گمراه در دوزخ
بطورى كه در
آيات گذشته دانستيم فرشتگان مجازات ظالمان و همفكران آنها را به ضميمه بتها و
معبودان دروغين يك جا كوچ مىدهند و به سوى جاده جهنم هدايت مىكنند.
در ادامه اين
سخن قرآن مىگويد: در اين هنگام خطاب صادر مىشود" آنها را متوقف سازيد چون
بايد مورد بازپرسى قرار گيرند" (وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ
مَسْؤُلُونَ) [1] آرى آنها بايد متوقف گردند و به سؤالات مختلف
پاسخ گويند.
اما از آنها
پيرامون چه چيز سؤال مىشود؟
بعضى
گفتهاند از بدعتهايى كه گذاردهاند.
بعضى ديگر
گفتهاند: از اعمال زشت و خطاهايشان.
[1]" قفوهم" از ماده" وقف"
گاه به معنى متعدى استعمال مىشود (نگهداشتن و حبس كردن) و گاه به معنى لازم (توقف
كردن و ايستادن) مصدر اولى وقف است و مصدر دومى وقوف.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 35