responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 316

تنها اراده آنها كافى براى حضور آن است؟ هر دو احتمال وجود دارد.

تكيه روى" فاكهة" و" شراب" (ميوه و نوشيدنى) ممكن است اشاره به اين باشد كه بيشترين غذاى بهشتيان ميوه است، هر چند غذاهاى ديگر طبق صريح آيات قرآن نيز در آنجا وجود دارد.

همانگونه كه بهترين و سالمترين غذاى انسان در اين دنيا نيز ميوه است! تعبير به" كثيرة" اشاره به انواع مختلف ميوه‌هاى بهشتى است، همانگونه كه نوشيدنى و شراب طهور آن نيز اشكال متنوعى دارد كه در آيات مختلف قرآن به آن اشاره شده است.

***
بعد از آن سخن از همسران پاك بهشتى به ميان آورده، مى‌گويد:" نزد بهشتيان همسرانى است كه فقط چشم به شوهرانشان دوخته‌اند، همگى جوان و با شوهران خود هم سن و سالند" (وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ أَتْرابٌ‌).

" طرف" (بر وزن برف) به معنى پلك چشم است، و گاه به معنى نگاه كردن نيز آمده است، توصيف زنان بهشتى به" قاصرات الطرف" (آنها كه نگاهى كوتاه دارند) اشاره به اين است كه تنها چشم به همسران خود دوخته‌اند، فقط به آنها عشق مى‌ورزند و به غير آنان نمى‌انديشند كه اين از بزرگترين مزاياى همسر است، بعضى از مفسران نيز آن را به معنى حالت خمار بودن چشم كه حالت جالب مخصوصى است دانسته‌اند، جمع ميان اين دو معنى نيز بى‌مانع است.

" اتراب" به معنى" هم سن و سال" توصيف ديگرى است براى زنان بهشتى نسبت به همسرانشان، چرا كه توافق سنى جاذبه را ميان دو همسر افزون مى‌كند، و يا توصيفى است براى خود آن زنان كه همه آنها هم سن و سال و جوانند [1]


[1]" اتراب" جمع" ترب" (بر وزن شعر) است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 316
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست