نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 304
ولى در تورات كتاب مفصلى در باره" ايوب" ديده مىشود كه قبل از"
مزامير داود" قرار دارد، اين كتاب مشتمل بر 42 فصل است، و در هر فصل بحثهاى
مشروحى وجود دارد، در بعضى از اين فصول مطالب زنندهاى به چشم مىخورد، از جمله
اينكه در فصل سوم مىگويد: ايوب زبان به شكايت باز كرد و شكوه بسيار نمود، در حالى
كه قرآن او را به مقام صبر و شكيبايى ستوده است.
3- توصيف پيامبران بزرگ به اواب
در همين سوره (ص) سه نفر از پيامبران بزرگ به عنوان" اواب" توصيف
شدهاند: داود و سليمان و ايوب، و در سوره ق آيه 32 اين وصف براى همه بهشتيان ذكر
شده است،" هذا ما تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ
حَفِيظٍ".
اين تعبيرات نشان مىدهد كه مقام اوابين مقام والا و ارجمندى است، و هنگامى كه
به منابع لغت مراجعه مىكنيم مىبينيم" اواب" از ماده" اوب"
(بر وزن قول) به معنى رجوع و بازگشت است.
اين رجوع و بازگشت- مخصوصا با توجه به صيغه اواب كه صيغه مبالغه است دلالت بر
تكرار و كثرت دارد- اشاره به اين است كه" اوابين" در برابر عواملى كه
آنها را از خدا دور مىسازد اعم از زرق و برق جهان ماده، يا وسوسههاى نفس و
شياطين، حساسيت بسيار دارند، اگر لحظهاى دور شوند بلافاصله متذكر شده به سوى او
بازمىگردند، و اگر لحظهاى غافل گردند به ياد او مىافتند و جبران مىكنند.
اين بازگشت مىتواند به معنى بازگشت به اوامر و نواهى الهى باشد يعنى مرجع و
تكيهگاه آنها همه جا فرمانهاى اوست، و از همه جا به سوى او باز مىگردند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 304