نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 297
هر سكونى، هر نعمت و هر موهبتى، از ناحيه اوست، اين فرمان را نيز در مورد ايوب
صادر كرد، چشمه آب جوشيدن گرفت چشمهاى خنك و گوارا و شفابخش از بيماريهاى"
برون" و" درون".
بعضى معتقدند اين چشمه داراى يك نوع آب معدنى بوده كه هم براى نوشيدن گوارا
بوده، و هم اثرات شفابخش از نظر بيماريها داشته، هر چه بود لطف و رحمت الهى بود،
در باره پيامبرى صابر و شكيبا.
" مغتسل" به معنى آبى است كه با آن شستشو مىكنند، و بعضى آن را به
معنى محل شستشو دانستهاند، ولى معنى اول صحيحتر به نظر مىرسد، و به هر حال توصيف
آن آب به خنك بودن شايد اشارهاى باشد به تاثير مخصوص شستشو با آب سرد براى بهبود
و سلامت تن، همانگونه كه در طب امروز نيز ثابت شده است.
و نيز اشاره لطيفى است بر اينكه كمال آب شستشو در آن است كه از نظر پاكى و
نظافت همچون آب نوشيدنى باشد! شاهد اين سخن اينكه در دستورهاى اسلامى نيز
آمده،" قبل از آنكه با آبى غسل كنيد جرعهاى از آن بنوشيد"! [1]
***
نخستين و
مهمترين نعمت الهى كه عافيت و بهبودى و سلامت بود به ايوب بازگشت، نوبت بازگشت
مواهب و نعمتهاى ديگر رسيد، و در اين زمينه قرآن مىگويد:" ما خانوادهاش را
به او بخشيديم" (وَ وَهَبْنا لَهُ
أَهْلَهُ).
" و همانند آنها را با آنها قرار داديم" (وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ).
" تا رحمتى از سوى ما باشد، و هم تذكرى براى صاحبان فكر و انديشه" (رَحْمَةً مِنَّا وَ ذِكْرى لِأُولِي الْأَلْبابِ).
[1]" وسائل الشيعه" جلد 1
باب 13 از ابواب آداب الحمام حديث 1.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 297