نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 296
شايد اين تفسير به خاطر آن باشد كه تسلط شيطان را بر پيامبرى همچون ايوب و بر
جان و مال و فرزندش بعيد دانستهاند، اما با توجه به اينكه اين سلطه اولا به فرمان
خدا بوده، و ثانيا محدود و موقتى بوده و ثالثا براى آزمايش اين پيامبر بزرگ و
ترفيع درجه او صورت گرفته، مشكلى ايجاد نمىكند.
به هر حال، مىگويند: ناراحتى و رنج و بيمارى او هفت سال و به روايتى هيجده
سال طول كشيد و كار بجايى رسيد كه حتى نزديكترين ياران و اصحابش او را ترك گفتند،
تنها همسرش بود كه در وفادارى نسبت به ايوب استقامت به خرج داد.
و اين خود شاهدى است بر وفادارى بعضى از همسران! اما در ميان تمام ناراحتىها
و رنجها آنچه بيشتر روح ايوب را آزار مىداد مساله شماتت دشمنان بود، لذا در حديثى
مىخوانيم: بعد از آنكه ايوب سلامت خود را بازيافت و درهاى رحمت الهى به روى او
گشوده شد از او سؤال كردند بدترين درد و رنج تو چه بود؟
گفت شماتت دشمنان!.
***
سرانجام ايوب از بوته داغ اين آزمايش الهى سالم به درآمد، و فرمان رحمت
خدا از اينجا آغاز شد كه به او دستور داد" پاى خود را بر زمين بكوب، چشمه آبى
مىجوشد كه هم خنك است براى شستشوى تنت، و هم گواراست براى نوشيدن" (ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هذا مُغْتَسَلٌ بارِدٌ وَ شَرابٌ).
" اركض" از ماده" ركض" (بر وزن مكث) به معنى كوبيدن پا بر
زمين، و گاه به معنى دويدن آمده است، و در اينجا به معنى اول است.
همان خداوندى كه چشمه زمزم را در آن بيابان خشك و سوزان از زير پاشنه پاى
اسماعيل شيرخوار بيرون آورد، و همان خداوندى كه هر حركت و
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 296