نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 290
چنان كه آيات فوق بعد از ذكر تمام مواهب مادى سليمان در پايان مىگويد: با اين
همه او در پيشگاه خدا مقامى والا و سرانجامى نيك داشت.
در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ص آمده است
ا رأيتم ما اعطى سليمان بن داود من ملكه؟ فان ذلك لم يزده الا تخشعا، ما كان
يرفع بصره الى السماء تخشعا لربه!:
" شنيدهايد خداوند چه اندازه از ملك و حكومت به سليمان داد؟ با اين حال
اينهمه مواهب جز بر خشوع او نيفزود، به گونهاى كه حتى از شدت خشوع و ادب چشم به
آسمان نمىانداخت" [1] ب: براى اداره يك كشور آباد هم وسيله ارتباطى سريع لازم است، و هم به كار
گرفتن نيروهاى مختلف، و هم جلوگيرى از نيروهاى مخرب، هم توجه به مسائل عمرانى، هم
توليد سرمايه از طريق استخراج منابع مختلف، و هم دادن اختيارات به مديران لايق كه
همه اينها در اين داستان به طرز روشنى منعكس شده است.
ج: از نيروها بايد حد اكثر استفاده را كرد و حتى شياطين را به طور كامل نبايد
حذف كرد، بلكه آنها را كه قابل توجيه و ارشادند در مسير صحيح به كار گرفت، و تنها
آن بخش كه به هيچوجه قابل استفاده نيستند بايد در بند باشند.
2- سليمان در قرآن و تورات
در ترسيمى كه قرآن مجيد از اين پيامبر بزرگ در آيات فوق كرده او را انسانى
پاك، پر ارزش، مدبر و عدالتپيشه معرفى مىكند.
در حالى كه تورات تحريف يافته كنونى او را (العياذ باللَّه) مردى عياش