نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 288
" اصفاد" جمع" صفد" (بر وزن نمد) به معنى قيد و بند است
(مانند دستبندها و پابندهايى كه بر زندانيان مىگذارند، بعضى از جمله" مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفادِ"" غل جامعه" را استفاده كردند و آن زنجيرى بوده است كه دستها
را به گردن مىبست كه با معنى" مقرنين" كه مفهوم نزديكى را دارد متناسب
است.
اين احتمال نيز داده شده كه منظور از اين جمله اين است كه آنها هر گروه در يك
بند قرار داشتند.
منتها اين سؤال پيش مىآيد كه اگر منظور از شياطين، شياطين جن باشد كه طبعا
داراى جسمى لطيفند غل و زنجير و دستبند تناسبى با آنها ندارد.
لذا بعضى گفتهاند كه اين تعبير كنايه از بازداشت و جلوگيرى آنها از فعاليتهاى
تخريبى است، و اگر منظور شياطين و سركشان انس باشد غل و زنجير و دستبند مفهوم اصلى
خود را حفظ خواهد كرد.
***
4- چهارمين موهبت خداوند به سليمان اختيارات فراوانى بود كه دست او را در
اعطا و منع باز مىگذارد، چنان كه آيه بعد مىگويد:" به او گفتيم اين عطا و
بخشش ماست به هر كس مىخواهى (و صلاح مىبينى) ببخش و از هر كس مىخواهى (و صلاح
مىدانى) امساك كن و حسابى بر تو نيست" (هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسابٍ).
تعبير" بغير حساب" يا اشاره به اين است كه خداوند به خاطر مقام
عدالت تو در اين زمينه اختيارات وسيعى به تو داده و مورد محاسبه و بازخواست قرار
نخواهى گرفت، و يا به اين معنى است كه عطاى الهى بر تو آن قدر زياد است كه هر چه
ببخشى در آن به حساب نمىآيد.
بعضى از مفسران نيز اين تعبير را تنها مربوط به شياطين دربند دانستند كه هر كس
را مىخواهى (و صلاح مىدانى) آزاد كن و هر كدام را مصلحت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 288