نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 28
21- (آرى)
اين همان روز جدايى است كه شما آن را تكذيب مىكرديد (جداى حق از باطل).
22- (در اين
هنگام به فرشتگان دستور داده مىشود) ظالمان و همرديفان آنها و آنچه را
مىپرستيدند ...
23- (آرى
آنچه را) جز خدا مىپرستيدند جمع كنيد و به سوى راه دوزخ هدايتشان نمائيد.
تفسير: آيا
ما و پدرانمان زنده مىشويم؟
اين آيات نيز
هم چنان گفتگوهاى منكران معاد و پاسخ به آنها را ادامه مىدهد.
نخستين آيه
استبعاد منكران رستاخيز را به اين صورت منعكس مىكند:
آنها
مىگفتند:" آيا هنگامى كه ما مرديم و خاك و استخوان شديم بار ديگر برانگيخته
خواهيم شد"؟! (أَ إِذا مِتْنا وَ كُنَّا تُراباً وَ عِظاماً
أَ إِنَّا لَمَبْعُوثُونَ[1]
***
و از اين
بالاتر اينكه آيا پدران نخستين ما نيز برانگيخته مىشوند"؟! (أَ
وَ آباؤُنَا الْأَوَّلُونَ).
همانها كه جز
مشتى استخوان پوسيده، يا خاكهاى پراكنده وجودشان باقى نمانده است، چه كسى مىتواند
اين اجزاى متفرق را جمع كند؟ و چه كسى مىتواند لباس حيات بر آنان بپوشاند.
اما اين
كوردلان فراموش كرده بودند كه روز نخست همه خاك بودند، و از خاك آفريده شدند، اگر
در قدرت خدا شك داشتند بايد بدانند خداوند يك بار قدرت خود را به اينها نشان داده
بود، و اگر در قابليت خاك مردد بودند، آنهم
[1] اين آيه به صورت يك جمله شرطيه است كه
جمله" أَ إِذا مِتْنا ..." شرط آن را تشكيل
مىدهد و جزاى آن محذوف است و جمله" أَ
إِنَّا لَمَبْعُوثُونَ" قرينه بر آن است زيرا خود
اين جمله طبق قواعد ادبى نمىتواند جزا واقع شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 28