نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 266
نشات گيرد كه براى عالم هدفى قائل است، و نظامى حساب شده كه حكومت نيز بايد در
مسير آن باشد. و اگر دنياى الحادى امروز در حكومتش، در جنگ و صلحش، و در اقتصاد و
فرهنگش، به بنبست رسيده، ريشه اصلى آن را در همين امر بايد جستجو كرد، و نيز به
همين دليل است آنها پايه فعاليتهاى خود را بر" زور و سلطه" قرار مىدهند،
و براى هر كس همان قائلند كه مىتواند با زور و ستم به دست آورد، و چه وحشتناك است
دنيايى كه بر اين طرز فكر پىريزى و اداره شود.
به هر حال خداوند حكيم است و ممكن نيست اين عالم بزرگ را بدون هدف بيافريند،
اين هدف در صورتى تامين خواهد شد كه اين عالم مقدمهاى باشد براى جهانى وسيعتر و
گستردهتر، جهانى كه به ابديت به پيوندد، و مشروعيت عالم دنيا را توجيه كند.
***
در آيه بعد اضافه مىكند:" آيا ممكن است كسانى را كه ايمان آوردهاند
و عمل صالح انجام دادهاند همچون مفسدان در زمين قرار دهيم"؟! (أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ) [1]" و آيا
امكان دارد پرهيزكاران را همچون فاجران قرار دهيم" (أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ).
نه بىهدفى در خلقت ممكن است، و نه مساوات صالحان و طالحان، چرا كه گروه اول
در مسير اهداف آفرينش گام برمىدارند و به سوى مقصد پيش مىروند، اما گروه دوم در
جهت مخالف قرار گرفتهاند.
[1] بعضى از مفسران تصريح كردهاند
كه" ام" در اينجا به معنى" بل" براى اضراب است، ولى اين
احتمال نيز وجود دارد كه" ام" براى عطف بر استفهام محذوفى بوده باشد، و
در تقدير چنين است:" أ خلقنا السماوات و الارض باطلا ام نجعل المتقين
كالفجار".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 266