responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 266

نشات گيرد كه براى عالم هدفى قائل است، و نظامى حساب شده كه حكومت نيز بايد در مسير آن باشد. و اگر دنياى الحادى امروز در حكومتش، در جنگ و صلحش، و در اقتصاد و فرهنگش، به بن‌بست رسيده، ريشه اصلى آن را در همين امر بايد جستجو كرد، و نيز به همين دليل است آنها پايه فعاليتهاى خود را بر" زور و سلطه" قرار مى‌دهند، و براى هر كس همان قائلند كه مى‌تواند با زور و ستم به دست آورد، و چه وحشتناك است دنيايى كه بر اين طرز فكر پى‌ريزى و اداره شود.

به هر حال خداوند حكيم است و ممكن نيست اين عالم بزرگ را بدون هدف بيافريند، اين هدف در صورتى تامين خواهد شد كه اين عالم مقدمه‌اى باشد براى جهانى وسيعتر و گسترده‌تر، جهانى كه به ابديت به پيوندد، و مشروعيت عالم دنيا را توجيه كند.

***
در آيه بعد اضافه مى‌كند:" آيا ممكن است كسانى را كه ايمان آورده‌اند و عمل صالح انجام داده‌اند همچون مفسدان در زمين قرار دهيم"؟! (أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ‌) [1]" و آيا امكان دارد پرهيزكاران را همچون فاجران قرار دهيم" (أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ).

نه بى‌هدفى در خلقت ممكن است، و نه مساوات صالحان و طالحان، چرا كه گروه اول در مسير اهداف آفرينش گام برمى‌دارند و به سوى مقصد پيش مى‌روند، اما گروه دوم در جهت مخالف قرار گرفته‌اند.


[1] بعضى از مفسران تصريح كرده‌اند كه" ام" در اينجا به معنى" بل" براى اضراب است، ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه" ام" براى عطف بر استفهام محذوفى بوده باشد، و در تقدير چنين است:" أ خلقنا السماوات و الارض باطلا ام نجعل المتقين كالفجار".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 266
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست