نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 250
زمين قرار داديم، لذا از روى حق و عدالت در ميان مردم داورى كن و از هوا و هوس
پيروى منما.
اين تعبير نشان مىدهد كه لغزش داود در طرز قضاوت و داورى بوده است.
به اين ترتيب در آيات فوق چيزى كه مخالف شان و مقام اين پيامبر بزرگ باشد وجود
ندارد.
2- داستان خرافى تورات در مورد داود
اكنون به تورات مراجعه مىكنيم تا بهبينيم در اين زمينه چه مىگويد؟
و هم ريشه بعضى از تفسيرهاى افراد ناآگاه و بيخبر را پيدا كنيم.
تورات در كتاب دوم" اشموئيل" فصل يازده جملههاى 2 تا 27 چنين
مىگويد:
" واقع شد كه وقت غروب داود از بسترش برخاست و بر پشت بام خانه ملك گردش
كرد، و از پشت بام زنى را ديد كه خويشتن را شستشو مىكرد، و آن زن بسيار خوب صورت
و خوش منظر بود، و داود فرستاد و در باره آن زن استفسار نمود، و كسى گفت كه
آيا" بت شبع" [1] دختر" اليعام" زن" اورياه حتى" [2] نيست؟
و داود ايلچيان را فرستاد و او را گرفت، و او نزد وى آمده، داود با او خوابيد
و او بعد از تميز شدن از نجاستش به خانه خود رفت، و زن حامله شده، فرستاد و داود
را مخبر ساخته كه حامله هستم، و داود به" يوآب" [3] فرستاد كه" اورياه
[1]" بت شبع" نام آن زنى
است كه داود- طبق گفته تورات- او را برهنه از پشت بام ديد و آتش عشق او در دلش
شعلهور شد. اين زن دختر" اليعام" يكى از صاحب منصبان عبرانى بود.
[2]" اورياه" به تشديد يا
نام يكى از افسران ارشد لشكر داود بود، و" حتى" با تشديد تاء و
كسر" ح" منسوب به" حت" ابن كنعان است، كه طايفه او را"
بنى حت" مىگفتند.