نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 231
آنها را با ميخ به زمين، چوبه دار، و يا ديوارى مىكوبيدند، و مىگذاشتند تا
جان دهد! و سرانجام بعضى نيز احتمال دادهاند كه" اوتاد" همان"
اهرام" مصر است كه همچون ميخ بر دل زمين نشسته، و چون اهرام از ويژگيهاى
فراعنه است اين توصيف در قرآن منحصرا در مورد آنان آمده است.
در عين حال اين احتمالات با هم منافاتى ندارد و ممكن است در مفهوم اين كلمه
جمع باشد.
در مورد" اصحاب الايكه،" ايكه" به معنى درخت و" اصحاب
الايكه" همان قوم حضرت شعيب هستند كه در سرزمينى پر آب و مشجر در ميان حجاز و
شام زندگى مىكردند در تفسير سوره حجر ذيل آيه 78 به قدر كافى سخن گفتهايم (جلد
11 صفحه 120).
***
" آرى هر يك از اين گروهها رسولان پروردگار را تكذيب كردند و عذاب
الهى در باره آنها محقق شد" (إِنْ كُلٌّ
إِلَّا كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ عِقابِ) [1] و تاريخ نشان
مىدهد كه چگونه هر گروهى از آنها به بلائى جان سپردند و در مدت كوتاهى شهر و ديارشان
به ويرانهاى تبديل شد، و نفراتشان به جسدهايى بىروح!
***
آيا اين مشركان مكه با
اين كارهاى خود سرنوشتى بهتر از آنها مىتوانند داشته باشند،؟ در حالى كه اعمال
آنها همان اعمال است و سنت خداوند همان سنت؟!
[1] جمله" فَحَقَّ عِقابِ"
در اصل" فحق عقابى" بوده، طبق معمول" يا" حذف شده، و كسره كه
دلالت بر آن دارد باقى مانده است" حق" فعل و" عقاب" فاعل آن
است، يعنى:" عقاب من در باره آنها ثابت و محقق گرديد".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 231