responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 231

آنها را با ميخ به زمين، چوبه دار، و يا ديوارى مى‌كوبيدند، و مى‌گذاشتند تا جان دهد! و سرانجام بعضى نيز احتمال داده‌اند كه" اوتاد" همان" اهرام" مصر است كه همچون ميخ بر دل زمين نشسته، و چون اهرام از ويژگيهاى فراعنه است اين توصيف در قرآن منحصرا در مورد آنان آمده است.

در عين حال اين احتمالات با هم منافاتى ندارد و ممكن است در مفهوم اين كلمه جمع باشد.

در مورد" اصحاب الايكه،" ايكه" به معنى درخت و" اصحاب الايكه" همان قوم حضرت شعيب هستند كه در سرزمينى پر آب و مشجر در ميان حجاز و شام زندگى مى‌كردند در تفسير سوره حجر ذيل آيه 78 به قدر كافى سخن گفته‌ايم (جلد 11 صفحه 120).

***
" آرى هر يك از اين گروه‌ها رسولان پروردگار را تكذيب كردند و عذاب الهى در باره آنها محقق شد" (إِنْ كُلٌّ إِلَّا كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ عِقابِ‌) [1] و تاريخ نشان مى‌دهد كه چگونه هر گروهى از آنها به بلائى جان سپردند و در مدت كوتاهى شهر و ديارشان به ويرانه‌اى تبديل شد، و نفراتشان به جسدهايى بى‌روح!
***
آيا اين مشركان مكه با اين كارهاى خود سرنوشتى بهتر از آنها مى‌توانند داشته باشند،؟ در حالى كه اعمال آنها همان اعمال است و سنت خداوند همان سنت؟!


[1] جمله" فَحَقَّ عِقابِ‌" در اصل" فحق عقابى" بوده، طبق معمول" يا" حذف شده، و كسره كه دلالت بر آن دارد باقى مانده است" حق" فعل و" عقاب" فاعل آن است، يعنى:" عقاب من در باره آنها ثابت و محقق گرديد".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست