نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 220
كه محمد ص آن را مطرح كرده و در ميان ما و پيشينيانمان كاملا ناشناخته بوده
است، و اين خود دليل بر بطلان آن است!
نكته: وحشت از نوآورى!
ترس از مسائل تازه و نوظهور در طول تاريخ يكى از علل اصرار اقوام گمراه بر
انحرافات خود و عدم تسليم در برابر دعوت پيامبران الهى بوده است، آنها از هر چيز
تازهاى وحشت داشتند، و به همين جهت به آئين انبيا با بدبينى فوق العاده
مىنگريستند، هنوز آثار اين تفكر جاهلى در اقوام زيادى وجود دارد، در حالى كه نه
دعوت پيامبران به سوى توحيد مطلب تازهاى بود، و نه اگر چيز تازهاى باشد دليل بر
بطلان آن مىشود، بايد تابع منطق بود، و تسليم حق، هر جا كه باشد و از هر كه باشد.
عجب اينكه وحشت از نوآورى گاه مع الاسف دامن بعضى از دانشمندان را نيز مىگيرد
و در برابر نظرات علمى تازه علم مخالفت برمىدارند، و" إِنْ هذا إِلَّا اخْتِلاقٌ" مىگويند! مخصوصا در تاريخ ارباب كليسا اين مساله بسيار ديده مىشود كه
آنها در مقابل اكتشافات علمى علماى علوم طبيعى به پا مىخاستند، و امثال"
گاليله" را به خاطر كشف حركت زمين به دور خورشيد و به دور خود، آماج سختترين
حملات قرار مىدادند، و مىگفتند: اين سخنان بدعت است و دروغ بىسابقه! عجب اينكه
بعضى از بزرگان هنگامى كه به ابتكارات علمى تازه دست مىيافتند از ترس اينكه مبادا
به خاطر نوآورى مورد هجوم حملات كسانى كه به خاطر حجاب معاصرت آنها را بباد انتقاد
مىگرفتند در امان باشند، دست و پا مىكردند تا چند نفرى را از قدما و پيشينيان
هماهنگ با نظرات تازه خود را
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 220