نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 217
قدرت و اعتبار نفوذ آنها بيشتر خواهد بود، و به همين دليل خداى يكتا چيز كمى
به نظر آنها مىرسيد، در حالى كه مىدانيم اشياء متعدد از نظر فلسفى هميشه
محدودند، و وجود نامحدود يكى بيشتر نيست، به همين دليل تمام مطالعات در خداشناسى
به خط" توحيد" منتهى مىشود.
***
" سركردگان آنها هنگامى كه از مراجعه به ابو طالب و ميانجيگرى او
مايوس و نااميد شدند از نزد او بيرون آمدند، و گفتند: برويد و خدايانتان را محكم
بچسبيد، و ايستادگى و استقامت به خرج دهيد كه هدف محمد ص اين است كه جامعه ما را
به فساد و تباهى كشد و نعمتهاى خدا را به خاطر پشت كردن به بتها از ما قطع كند و
خود بر ما رياست نمايد"! (وَ
انْطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُوا وَ اصْبِرُوا عَلى آلِهَتِكُمْ إِنَّ
هذا لَشَيْءٌ يُرادُ).
" انطلق" از ماده" انطلاق" به معنى بيرون رفتن با سرعت و
توام با رها ساختن كار قبلى است، و در اينجا اشاره به رها ساختن مجلس ابو طالب با
قهر و خشم است.
" ملا" اشاره به اشراف و سرشناسان قريش است كه به سراغ ابو طالب
آمدند كه بعد از بيرون آمدن از آن مجلس به يكديگر و يا به پيروان خود مىگفتند دست
از بتها برنداريد و معبودهايتان را محكم بچسبيد.
جمله" لَشَيْءٌ يُرادُ" مفهومش اين است كه" اين مساله چيزى است خواسته شده" و چون
جمله سربستهاى است مفسران تفسيرهاى بسيارى براى آن ذكر كردهاند، از جمله:
بعضى گفتهاند: اشاره به دعوت پيامبر گرامى اسلام است و منظور اين است كه اين
دعوت توطئهاى است كه هدفش مائيم، ظاهرى دارد دعوت به سوى اللَّه و باطنى كه حكومت
كردن بر ما و سيادت و رياست بر عرب است، و اينها همه بهانهاى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 217