نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 20
نزديك
مىكنند، و مورد اصابت آن قرار مىگيرند.
نظير همين
معنى در آيه 17 و 18 سوره حجر آمده است آنجا كه مىگويد وَ
حَفِظْناها مِنْ كُلِّ شَيْطانٍ رَجِيمٍ إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ
فَأَتْبَعَهُ شِهابٌ مُبِينٌ:
" ما
بروج آسمانى را از هر شيطان مطرودى حفظ مىكنيم، مگر آنها كه استراق سمع كنند كه
شهاب مبين آنان را تعقيب مىكند" (مىراند و مىسوزاند) نظير همين تعبير در
سوره ملك آيه 5 نيز آمده است: وَ لَقَدْ زَيَّنَّا السَّماءَ
الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ جَعَلْناها رُجُوماً لِلشَّياطِينِ:"
ما آسمان پائين را به وسيله چراغهايى تزيين كرديم و (قسمتى از) آنها را براى طرد
شياطين قرار داديم".
توضيح و
تكميل
در اين كه
آيا بايد ظواهر اين الفاظ را حفظ كرد يا قرائنى در كار است كه بايد آنها را بر
خلاف ظاهر تفسير كنيم، و از قبيل تمثيل و تشبيه و كنايه بدانيم؟
در ميان
مفسران نظرهاى مختلفى وجود دارد.
بعضى ظاهر
اين آيات را بر همان معانى كه در بدو امر به نظر مىرسد حفظ كردهاند و گفتهاند:
در آسمانهاى نزديك و دوردست گروههايى از فرشتگان ساكنند و اخبار حوادث اين جهان
پيش از آنكه در زمين صورت گيرد در آنجا منعكس است.
گروهى از
شياطين مىخواهند به آسمانها صعود كنند و با استراق سمع چيزى از آن اخبار را
بدانند، و به كاهنان يعنى عوامل مربوط خود در ميان انسانها منتقل سازند، اينجا است
كه شهابها كه همانند ستارههاى متحرك و كشيدهاى هستند به سوى آنها پرتاب مىشود،
و آنها را به عقب مىراند، يا نابود مىكند.
آنها
مىگويند: ممكن است ما دقيقا مفاهيم اين تعبيرات را امروز درك نكنيم اما موظف
هستيم ظواهر آنها را حفظ كرده و اطلاع بيشتر را به آينده واگذاريم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 20