نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 172
بدون شك پسر و دختر از نظر انسانى و در پيشگاه خدا از نظر ارزش يكسانند و
معيار شخصيت هر دو پاكى و تقوا است، ولى استدلال قرآن در اينجا به اصطلاح از
باب" ذكر مسلمات خصم" است كه مطالب طرف را بگيرند و به خود او
بازگردانند.
نظير اين معنى در سورههاى ديگر قرآن آمده است، از جمله: در سوره نجم آيه 22
مىخوانيم: أَ لَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنْثى
تِلْكَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِيزى:" آيا
براى شما پسر است و براى او دختر؟ اين تقسيم غير عادلانهاى است"!
***
سپس به
دليل حسى مساله پرداخته، باز به طريق استفهام انكارى مىگويد:
" آيا ما فرشتگان را به صورت دختران آفريديم و آنها شاهد و ناظر
بودند"؟ (أَمْ خَلَقْنَا الْمَلائِكَةَ إِناثاً وَ
هُمْ شاهِدُونَ).
بدون شك جواب آنها در اين زمينه منفى بود، چه اينكه هيچكدام نمىتوانستند حضور
خود را به هنگام خلقت فرشتگان ادعا كنند.
***
بار ديگر به دليل عقلى كه از مسلمات ذهنى آنها گرفته شده باز مىگردد و
مىگويد:" بدانيد آنها با اين تهمت زشت و بزرگشان مىگويند ..." (أَلا إِنَّهُمْ مِنْ إِفْكِهِمْ لَيَقُولُونَ).
***
" خداوند فرزندى آورده، آنها قطعا كاذب و دروغگو هستند"! (وَلَدَ اللَّهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ).
***
" آيا دختران را بر پسران ترجيح داده"؟! (أَصْطَفَى الْبَناتِ عَلَى الْبَنِينَ).
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 172