responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 167

و پيش از نزول عذاب توبه نمودند و ايمان آوردند.

" ديگر" اينكه اين عذاب" عذاب استيصال" نبوده، و از قبيل گوشمالى‌هايى بوده كه قبل از نزول عذاب بنيان‌كن به اقوام مختلف مى‌داده تا قبل از فوت فرصت بيدار شوند و راه تقوا پيش گيرند، مانند مجازاتهاى مختلف قوم فرعون قبل از غرقاب.

5-" قرعه" و مشروعيت آن در اسلام‌

در روايات مربوط به قرعه و مشروعيت آن مى‌خوانيم كه امام صادق ع فرمود:

اى قضية اعدل من القرعة اذا فوض الامر الى اللَّه عز و جل، يقول:

فَساهَمَ فَكانَ مِنَ الْمُدْحَضِينَ‌

:" كدام داورى از قرعه عادلانه‌تر است (هنگامى كه كارها به بن‌بست رسد) و موضوع به خدا واگذار شود، مگر خداوند (در قرآن مجيد در باره يونس) نمى‌گويد: فَساهَمَ فَكانَ مِنَ الْمُدْحَضِينَ‌:" يونس با سرنشينان كشتى قرعه افكند، و قرعه به نام او درآمد و محكوم شد"! [1] اشاره به اينكه قرعه به هنگامى كه كار مشكل شود و راه حل ديگرى نباشد و كار را به خدا واگذار كنند به راستى راه‌گشا است، چنان كه در داستان يونس درست منطبق بر واقعيت شد.

اين معنى در حديث ديگرى با صراحت بيشتر از پيغمبر گرامى اسلام ص نقل شده كه فرمود:

ليس من قوم تنازعوا (تقارعوا) ثم فوضوا امرهم الى اللَّه الا خرج سهم المحق‌

:" هيچ قومى اقدام به قرعه (به هنگام بن‌بست كامل) نكردند در حالى كه كار خود را به خدا واگذار كرده باشند مگر اينكه قرعه به واقعيت‌


[1] تفسير" برهان" جلد 4 صفحه 37 (حديث 6).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 19  صفحه : 167
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست