نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 148
صريح قرآن همزمان و معاصر با ابراهيم ع بوده است، و از پيامبران بزرگ خدا است
(عنكبوت آيه 26 و سوره هود 74).
نام" لوط" ع در قرآن در آيات زيادى آمده است، و كرارا در باره او و
قومش بحث شده، و مخصوصا سرنوشت دردناك اين قوم منحرف به روشنترين صورتى تبيين گشته
است (سوره شعراء آيات 167 تا 173، و سوره هود 70 تا 83، و سوره نمل از آيه 54 تا
آيه 58 و غير آن).
نخست مىگويد:" لوط از رسولان ما بود" (وَ إِنَّ لُوطاً لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ).
***
و بعد از بيان اين اجمال طبق روش اجمال و تفصيل كه قرآن دارد به شرح قسمتى
از ماجراى او پرداخته، مىگويد:" به خاطر بياور زمانى را كه لوط و خاندانش را
همگى نجات داديم" (إِذْ نَجَّيْناهُ وَ
أَهْلَهُ أَجْمَعِينَ).
"
سپس بقيه را در هم كوبيديم و نابود كرديم" (ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ).
جملههاى كوتاه فوق اشاراتى به تاريخ پر ماجراى اين قوم است كه شرح آن در
سورههاى" هود" و" شعراء" و" عنكبوت" گذشت.
" لوط" همچون ساير انبياء نخست دعوت خود را از توحيد شروع كرد،
[1]" غابر" چنان كه قبلا هم
گفتهايم از ماده" غبور" بر وزن" عبور" به معنى باقى مانده
چيزى است، و هر گاه جمعيتى از نقطهاى حركت كند و كسى جا بماند به او"
غابر" مىگويند، و نيز به همين جهت باقى مانده خاك را" غبار"
مىنامند و باقى مانده شير در پستان را" غبرة" (بر وزن لقمه) گفتهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 148