نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 143
منظور نيكوكارى و احسان به معنى وسيع كلمه است كه عمل به تمام آئين و دستورات
او را شامل مىشود، سپس مبارزه با هر گونه شرك و انحراف و گناه و فساد.
***
و در مرحله چهارم ريشه اصلى همه اينها كه" ايمان" است طرح
مىكند و مىگويد:" مسلما او (الياس) از بندگان مؤمن ماست" (إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ).
" ايمان" و" عبوديت" سرچشمه احسان، و احسان عامل قرار
گرفتن در صف مخلصين است و مشمول سلام خدا شدن.
نكتهها:
1- الياس كيست؟
در اينكه" الياس" يكى از پيامبران بزرگ خدا است ترديدى نيست، و آيات
مورد بحث با صراحت اين مساله را بيان كرده، آنجا كه مىگويد:" إِنَّ إِلْياسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ".
نام اين پيامبر در دو آيه از قرآن مجيد آمده است: يكى در همين سوره"
صافات" و ديگرى در سوره" انعام" همراه گروه ديگرى از پيامبران آنجا
كه مىفرمايد: وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى وَ عِيسى وَ
إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِينَ (انعام 85).
ولى در اين كه الياس نام ديگر يكى از پيامبرانى است كه در قرآن نامشان آمده،
يا مستقلا نام پيغمبرى است، و ويژگيهاى او كدام است؟ مفسران نظرات گوناگونى دارند:
الف: بعضى معتقدند" الياس" همان" ادريس" است (زيرا ادريس،
ادراس نيز تلفظ شده، و با تغيير مختصرى الياس شده است).
ب: الياس از پيامبران بنى اسرائيل است، فرزند" ياسين" از نوادههاى
هارون برادر موسى ع.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 143