نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 141
مىكند، و از اين نظر خالق بر او اطلاق مىگردد، هر چند خالق مجازى است.
***
به هر حال" الياس" اين قوم بتپرست را سخت نكوهش كرد، و ادامه
داد:" خدايى را رها مىكنيد كه پروردگار شما و پروردگار پدران پيشين شما
است" (اللَّهَ رَبَّكُمْ وَ رَبَّ آبائِكُمُ
الْأَوَّلِينَ).
مالك و مربى همه شما او بوده و هست، هر نعمتى داريد از او است، و حل هر مشكلى
با دست قدرت او ميسر است، غير از او نه سرچشمه خير و بركتى وجود دارد و نه دفع
كننده شر و آفتى.
گويا بتپرستان زمان" الياس" همانند بتپرستان عصر پيامبر اسلام ص
براى توجيه كار خود تكيه بر سنت نياكان و پيشينيان مىكردند كه الياس در پاسخ آنها
مىگويد:" اللَّه رب شما و رب پدران شما است".
تعبير به" رب" (مالك و مربى) بهترين محرك براى تفكر و انديشه است،
چرا كه مهمترين مساله در زندگى انسان اين است كه بداند از ناحيه چه كسى آفريده
شده؟ و امروز صاحب اختيار و مربى و ولى نعمت او كيست؟
***
اما اين قوم خيرهسر و خودخواه گوش به اندرزهاى مستدل، و هدايتهاى روشن
اين پيامبر بزرگ الهى فرا ندادند،" و به تكذيب او برخاستند" (فَكَذَّبُوهُ).
خداوند هم مجازات آنها را در يك جمله كوتاه بيان كرده مىفرمايد:
آنها در دادگاه عدل الهى، و در عذاب دوزخ او احضار مىشوند" (فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ).
و به كيفر اعمال زشت و شوم خود خواهند رسيد.
***
ولى ظاهرا گروه اندكى از پاكان نيكان و خالصان به الياس ايمان آوردند،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 141