نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 122
3- چگونه خواب ابراهيم مىتوانست حجت باشد؟
در مورد" خواب" و" خواب ديدن" سخن بسيار است كه ما شرح
مبسوطى از آن را در تفسير سوره يوسف ذيل آيه 4 آورديم [1] آنچه در اينجا لازم است به آن توجه شود اين
است كه چگونه ابراهيم خواب را حجت دانست و آن را معيار عمل خود قرار داد؟ در پاسخ
اين سؤال گاه گفته مىشود كه خوابهاى انبياء هرگز خواب شيطانى، يا مولود فعاليت
قوه واهمه نيست بلكه گوشهاى از برنامه نبوت و وحى آنها است.
و به تعبير ديگر ارتباط انبياء با مصدر وحى گاهى به صورت القاء به قلب است.
و گاه از طريق ديدن فرشته وحى.
و گاه از راه شنيدن امواج صوتى كه به فرمان خدا ايجاد شده.
و گاه از طريق خواب است.
و به اين ترتيب در خوابهاى آنها هيچگونه خطا و اشتباهى رخ نمىدهد، و آنچه در
خواب مىبينند درست همانند چيزى است كه در بيدارى مىبينند.
و گاه گفته مىشود كه ابراهيم ع در حال بيدارى از طريق وحى آگاهى يافت كه بايد
به خوابى كه در زمينه" ذبح" مىبيند عمل كند.
و گاه گفته مىشود: قرائن مختلفى كه در اين خواب بود، و از جمله اينكه در سه
شب متوالى عينا تكرار شد، براى او علم و يقين ايجاد كرد كه اين يك ماموريت الهى است
و نه غير آن.
به هر حال همه اين تفسيرها ممكن است صحيح باشد و منافاتى با هم ندارد و مخالف
ظواهر آيات نيز نمىباشد.