نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 116
(از روى اعجاب) صدا زد:" اللَّه
اكبر"" اللَّه اكبر"! ...
و فرزند ابراهيم صدا زد:" لا اله الا اللَّه، و اللَّه اكبر! ..." و
پدر قهرمان فداكار نيز گفت:" اللَّه اكبر و للَّه الحمد" [1] و اين شبيه
تكبيراتى است كه ما روز عيد قربان مىگوئيم.
***
اما براى اينكه برنامه ابراهيم ناتمام نماند، و در پيشگاه خدا قربانى كرده
باشد و آرزوى ابراهيم برآورده شود، خداوند قوچى بزرگ فرستاد تا به جاى فرزند
قربانى كند و سنتى براى آيندگان در مراسم" حج" و سرزمين" منى"
از خود بگذارد، چنان كه قرآن مىگويد:" ما ذبح عظيمى را فداى او كرديم"
(وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ).
در اينكه عظمت اين ذبح از چه نظر بوده از نظر جسمانى و ظاهرى؟ و يا از جهت
اينكه فداى فرزند ابراهيم شد؟ و يا از نظر اينكه براى خدا و در راه خدا بود؟
و يا از اين نظر كه اين قربانى از سوى خدا براى ابراهيم فرستاده شد؟
مفسران گفتگوهاى فراوانى دارند، ولى هيچ مانعى ندارد كه تمام اين جهات در ذبح
عظيم جمع، و از ديدگاههاى مختلف داراى عظمت باشد.
يكى از نشانههاى عظمت اين ذبح آن است كه با گذشت زمان سال به سال وسعت بيشترى
يافته، و الان در هر سال بيش از يك ميليون به ياد آن ذبح عظيم ذبح مىكنند و
خاطرهاش را زنده نگه مىدارد.
" فدينا" از ماده" فدا" در اصل به معنى قرار دادن چيزى به
عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخص يا چيز ديگر است، لذا مالى را كه براى آزاد كردن
اسير مىدهند" فديه" مىگويند، و نيز كفارهاى را كه بعضى از بيماران بجاى
روزه مىدهند به اين نام ناميده مىشود.