نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 100
تفسير:
نقشههاى مشركان شكست مىخورد
سرانجام بعد از ماجراى بتشكنى، ابراهيم را به همين اتهام به دادگاه كشاندند.
او را مورد سؤال قرار داده و از او خواستند توضيح دهد كه حادثه وحشتناك بتخانه
به دست چه كسى انجام يافته؟ قرآن شرح اين ماجرا را در سوره انبياء بيان كرده و در
آيات مورد بحث تنها به يك فراز حساس آن قناعت مىكند و آن آخرين سخن ابراهيم با
آنان در زمينه باطل بودن بتپرستى است مىگويد:
" ابراهيم گفت آيا چيزى را پرستش مىكنيد كه با دست خود
مىتراشيد"؟! (قالَ أَ تَعْبُدُونَ ما
تَنْحِتُونَ).
هيچ آدم عاقلى مصنوع خود را پرستش مىكند؟ هيچ ذى شعورى در برابر مخلوق خود
زانو به زمين مىزند؟ كدام عقل و منطق به شما چنين اجازهاى داده است؟!
***
معبود
بايد خالق انسان باشد نه مخلوق او، اكنون درست بنگريد و معبود حقيقى را پيدا
كنيد:" خداوند هم شما را آفريده، و هم بتهايى را كه مىسازيد" (وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ وَ ما تَعْمَلُونَ).
آسمان و زمين همه مخلوق اويند و زمان و مكان همه از او است، بايد سر بر آستان
چنين خالقى نهاد و او را پرستش و نيايش كرد.
اين دليلى است بسيار قوى و دندانشكن كه هيچ پاسخى در مقابل آن نداشتند.
" ما" در جمله" ما تعملون" به اصطلاح" ما
موصوله" است (نه ما مصدريه) مىخواهد بگويد خدا هم شما را آفريده، و هم
مصنوعاتتان را، اگر بر بتها كلمه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 19 صفحه : 100