نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 490
به هر حال ممكن نيست كسى كمترين آگاهى از منطق و فرهنگ قرآن داشته باشد و معاد
جسمانى را انكار كند، و به تعبير ديگر انكار معاد جسمانى از نظر قرآن مساوى است با
انكار اصل معاد! علاوه بر اين دلائل نقلى، شواهد عقلى نيز در اين زمينه وجود دارد
كه اگر بخواهيم وارد آن شويم سخن به درازا مىكشد.
البته اعتقاد به معاد جسمانى پارهاى از سؤالات و اشكالات برمىانگيزد مانند
شبهه آكل و ماكول كه محققان اسلامى از آن پاسخ گفتهاند و ما شرح جامع و فشردهاى
در همين زمينه در ذيل آيه 260 سوره بقره آوردهايم [1]
6- بهشت و دوزخ
بسيارى چنين مىپندارند كه عالم پس از مرگ كاملا شبيه اين جهان است، منتهى در
شكلى كاملتر و جالبتر.
ولى قرائن زيادى در دست داريم كه نشان مىدهد فاصله زيادى از نظر كيفيت و كميت
ميان اين جهان و آن جهان است، حتى اينكه اگر اين فاصله را به تفاوت ميان عالم كوچك
جنين با اين دنياى وسيع تشبيه مىكنيم باز مقايسه كاملى به نظر نمىرسد.
طبق صريح بعضى از روايات در آنجا چيزهايى است كه چشمى نديده و گوشى نشنيده، و
حتى از فكر انسانى خطور نكرده است، قرآن مجيد مىگويد:
فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قرية اعين:" هيچ انسانى نمىداند چه چيزهايى كه مايه
روشنى چشم است براى او پنهان نگهداشته شده" (سجده آيه 17).
نظامات حاكم بر آن جهان نيز با آنچه در اين عالم حاكم است كاملا تفاوت دارد،
در اينجا افراد به عنوان شهود در دادگاه حاضر مىشوند ولى در آنجا دست
[1] براى توضيح بيشتر به جلد دوم
تفسير نمونه صفحه 228 به بعد مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 490