نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 487
و بالآخره گاه شبح رستاخيز را در خوابهاى طولانى- خوابهايى كه برادر مرگ است
بلكه از جهاتى خود مرگ باشد- مانند خواب سيصد و نه ساله اصحاب كهف نشان مىدهد، و
بعد از شرح جالب و زيبايى پيرامون خواب و بيدارى آنها مىفرمايد:" اين چنين
مردم را متوجه حال آنها كرديم تا بدانند وعده رستاخيز خداوند حق است و در قيام
قيامت ترديدى نيست" وَ كَذلِكَ أَعْثَرْنا
عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَةَ لا
رَيْبَ فِيها (كهف- 21).
اين شش راه مختلف است كه در لابلاى آيات قرآن براى بيان امكان معاد مطرح شده
است.
علاوه بر اين داستان مرغان چهارگانه ابراهيم (بقره- 260) و سرگذشت عزير (بقره-
259) و داستان كشتهاى از بنى اسرائيل (بقره- 73) كه هر كدام يك نمونه تاريخى براى
اين مساله است شواهد و دلائل ديگرى است كه قرآن در اين زمينه ذكر مىكند.
كوتاه سخن اينكه ترسيمى كه قرآن مجيد از معاد و چهرههاى آن و مقدمات و نتائج
آن دارد، و دلائل گويايى كه در اين زمينه مطرح كرده است به قدرى زنده و قانع كننده
است كه هر كس كمترين بهرهاى از و جدان بيدار داشته باشد تحت تاثير عميق آن قرار
مىگيرد.
به گفته بعضى: حدود يكهزار و دويست آيه از قرآن پيرامون معاد بحث مىكند كه
اگر آنها جمعآورى و تفسير شود خود كتاب قطورى خواهد شد و ما اميدواريم بعد از
پايان نگارش اين تفسير هنگامى كه به خواست خدا به بحث" تفسير موضوعى"
مىپردازيم اين مجموعه را در دسترس علاقمندان قرار دهيم.
5- معاد جسمانى
منظور از معاد جسمانى اين نيست كه تنها جسم در جهان ديگر بازگشت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 487