نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 485
4- قرآن و مساله معاد
بعد از مساله توحيد كه اساسىترين مساله در تعليمات انبياء است مساله معاد با
ويژگيها و آثار تربيتى و فرهنگيش در درجه اول قرار دارد، لذا در بحثهاى قرآنى
بيشترين آيات را بعد از توحيد و خداشناسى به خود اختصاص داده است.
مباحث قرآنى معاد گاه به صورت استدلالهاى منطقى است و گاه به صورت بحثهاى
خطابى و تلقينات مؤثر و كوبنده كه گاه از شنيدن آن مو بر بدن انسان راست مىشود، و
لحن صادقانه كلام چنان است كه همچون استدلالات در اعماق جان و روح انسان نفوذ
مىكند.
در بخش او، يعنى استدلالات منطقى، قرآن بيشتر روى موضوع امكان معاد تكيه
مىكند، چرا كه منكران غالبا آن را محال مىپنداشتند، و معتقد بودند معاد آنهم به
صورت" معاد جسمانى" كه مستلزم بازگشت اجسام پوسيده و خاك شده به حيات و
زندگى نوين است، امكان پذير نيست.
در اين بخش، قرآن از طرق كاملا گوناگون و متنوع وارد مىشود، و طرقى كه همه به
يك جا ختم مىگردد و آن مساله" امكان عقلى معاد" است.
گاه زندگى نخستين را در نظر انسان مجسم مىكند، و در يك عبارت كوتاه و گويا و
روشن مىگويد: كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ:" همانگونه كه شما را از آغاز آفريد باز
مىگرديد" (اعراف- 29).
گاه زندگى و مرگ گياهان، و رستاخيز آنها را كه همه سال با چشم مىبينيم مجسم
كرده و در پايان آن مىگويد: رستاخيز شما نيز همين گونه است:
وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَكاً فَأَنْبَتْنا
بِهِ جَنَّاتٍ وَ حَبَّ الْحَصِيدِ ... وَ أَحْيَيْنا بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً كَذلِكَ الْخُرُوجُ:" ما از آسمان آب پر بركتى فرستاديم و به وسيله آن
باغهاى سر سبز رويانديم و دانههاى درو شده ... و به وسيله آن سرزمين مردهاى را
زنده كرديم، رستاخيز (شما) نيز همين گونه است"؟ (سوره ق- 9- 11).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 485