نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 456
معاد ابطال مىكنم آن را برداشت و نزد پيامبر اسلام آمد (و شايد مقدارى از آن
را در حضور پيامبر نرم كرد و به روى زمين ريخت) و گفت چه كسى مىتواند اين
استخوانهاى پوسيده را از نو زنده كند (و كدام عقل آن را باور مىكند).
آيات فوق و چهار آيه بعد از آن كه مجموعا هفت آيه را تشكيل مىدهد نازل شد، و
پاسخ منطقى و دندانشكنى به او و همفكران او داد.
تفسير: آفرينش نخستين دليل قاطعى است بر معاد
گفتيم بحثهاى مربوط به مبدء و معاد و نبوت در سوره" يس" كه قلب قرآن
است به صورت مقطعهاى مختلفى مطرح شده است، اين سوره از قرآن مجيد و مساله نبوت
آغاز شد، و با هفت آيه منسجم كه قوىترين بيانات را در باره معاد در بر دارد پايان
مىيابد.
نخست دست انسان را مىگيرد و به آغاز حيات خودش در آن روز كه نطفه بىارزشى
بيش نبود مىبرد، و او را به انديشه وا مىدارد، مىگويد:" آيا انسان نديد كه
ما او را از نطفه آفريديم و او آن چنان قوى و نيرومند و صاحب قدرت و شعور و نطق
رشد كه حتى به مجادله در برابر پروردگارش برخاست و مخاصمه كننده آشكارى شد"؟!
(أَ وَ لَمْ يَرَ الْإِنْسانُ أَنَّا
خَلَقْناهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصِيمٌ مُبِينٌ) [1] چه
تعبير زنده و گويايى؟ نخست روى عنوان انسان تكيه مىكند يعنى هر انسانى با هر
اعتقاد و مكتبى و هر مقدار دانشى مىتواند اين حقيقت را دريابد.
سپس سخن از" نطفه" مىگويد كه در لغت در اصل به معنى آب ناچيز و
بىارزش است، تا اين انسان مغرور و از خود راضى كمى در انديشه فرو برود
[1]" خصيم" به معنى كسى است
كه اصرار بر خصومت و جدال دارد و" رؤيت" در اينجا به معنى دانستن است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 456