نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 442
انسانى نيست، حيات انسانى شكوفا شدن گلهاى عقل و خرد و ملكات برجسته در روح
انسان و تقوى و ايثار و فداكارى و تسلط بر نفس و فضيلت و اخلاق است، و قرآن پرورش
دهنده اين حيات در وجود انسانهاست.
به هر حال انسانها در برابر دعوت قرآن به دو گروه تقسيم مىشوند:
گروهى زنده و بيدارند كه دعوت آن را لبيك مىگويند، و به انذارهايش توجه
مىكنند، گروهى ديگر كفار دل مردهاى هستند كه هرگز در برابر آن واكنش مثبتى نشان
نمىدهند، ولى اين انذار مايه اتمام حجت بر آنها و تحقق يافتن فرمان عذاب بر آنان
است.
نكته:" حيات" و" مرگ" دلها!
انسان داراى چند نوع حيات و مرگ است:
نخست حيات و مرگ" نباتى" كه مظهر همان نمو و رشد و تغذيه و توليد
مثل است و از اين نظر با تمام گياهان همگام مىباشد.
ديگر حيات و مرگ" حيوانى" است كه نشانه بارز آن" احساس"
و" حركت" است، و در اين دو ويژگى نيز با تمام حيوانات همراه است.
اما نوع سومى از حيات است كه مخصوص انسانهاست و آنها را از گياهان و حيوانات
ديگر جدا مىكند، و آن حيات" انسانى و روحانى" است، اين همان چيزى است
كه در روايات اسلامى از آن به عنوان" حيات القلوب" تعبير شده است كه
منظور از" قلب" در اينجا همان" روح و عقل و عواطف" انسان است.
تفسير نمونه ؛ ج18 ؛ ص442
سخنان امير مؤمنان على ع در خطبهها و
كلمات قصار نهج البلاغه روى اين مساله بسيار تكيه شده است، در خطبهاى درباره قرآن
مىگويد:
تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب
" در باره قرآن بينديشيد كه بهار حيات بخش
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 442