responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 43

لازم) و گاهى نيز به معنى دانستن و آگاه شدن از چيزى آمده است (فعل متعدى) و اينجا متناسب با معنى دوم است، يعنى تا آن زمان گروه جن از مرگ سليمان آگاه نبودند و فهميدند كه اگر از اسرار غيب آگاه بودند در اين مدت در زحمت و رنج كارهاى سنگين باقى نمى‌ماندند.

جمعى از مفسران جمله را به معنى اول گرفته‌اند و گفته‌اند مفهوم آيه چنين است كه بعد از افتادن سليمان وضع جنيان براى انسانها آشكار شد كه آنها از اسرار غيب آگاه نيستند، و بى جهت عده‌اى چنين عقيده‌اى را در باره آنها داشتند [1] تعبير به" عذاب مهين" ممكن است اشاره به كارهاى سنگين و سختى بوده باشد كه سليمان گاهى به عنوان جريمه و مجازات بر عهده گروهى از جن مى‌گذارد، و گر نه پيامبر خدا هرگز كسى را بى جهت در فشار و عذاب، آنهم" عذاب خوار كننده" قرار نمى‌دهد.

نكته‌ها

1- دور نمايى از زندگانى عبرت‌انگيز سليمان (ع).

قرآن مجيد- بر خلاف تورات كنونى كه سليمان ع را يك پادشاه جبار و بتخانه ساز و تسليم هوسهاى زنان معرفى كرده‌ [2] سليمان ع را يك پيغمبر بزرگ خدا مى‌شمرد، و او را به عنوان سمبل قدرت و حكومت بى نظير مطرح كرده، و در لابلاى بحثهاى مربوط به سليمان درسهاى بزرگى به انسانها داده كه هدف‌


[1] در صورت اول تركيب آيه چنين مى‌شود. تبينت فعل جن فاعل (در اينجا معنى جمعى دارد) و ان لو كانوا ... به جاى مفعول آن است و در صورت دوم تبينت فعل و امر الجن فاعل سپس مضاف حذف شده و مضاف اليه جانشين آن گرديده و ان لو كانوا ... بيان و توضيح آن است.

[2] تورات كتاب اول ملوك و پادشاهان.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 43
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست