نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 43
لازم) و گاهى
نيز به معنى دانستن و آگاه شدن از چيزى آمده است (فعل متعدى) و اينجا متناسب با
معنى دوم است، يعنى تا آن زمان گروه جن از مرگ سليمان آگاه نبودند و فهميدند كه
اگر از اسرار غيب آگاه بودند در اين مدت در زحمت و رنج كارهاى سنگين باقى
نمىماندند.
جمعى از
مفسران جمله را به معنى اول گرفتهاند و گفتهاند مفهوم آيه چنين است كه بعد از
افتادن سليمان وضع جنيان براى انسانها آشكار شد كه آنها از اسرار غيب آگاه نيستند،
و بى جهت عدهاى چنين عقيدهاى را در باره آنها داشتند [1]
تعبير به" عذاب مهين" ممكن است اشاره به كارهاى سنگين و سختى بوده باشد
كه سليمان گاهى به عنوان جريمه و مجازات بر عهده گروهى از جن مىگذارد، و گر نه
پيامبر خدا هرگز كسى را بى جهت در فشار و عذاب، آنهم" عذاب خوار كننده"
قرار نمىدهد.
نكتهها
1- دور
نمايى از زندگانى عبرتانگيز سليمان (ع).
قرآن مجيد-
بر خلاف تورات كنونى كه سليمان ع را يك پادشاه جبار و بتخانه ساز و تسليم هوسهاى
زنان معرفى كرده [2] سليمان ع را يك پيغمبر بزرگ
خدا مىشمرد، و او را به عنوان سمبل قدرت و حكومت بى نظير مطرح كرده، و در لابلاى
بحثهاى مربوط به سليمان درسهاى بزرگى به انسانها داده كه هدف
[1] در صورت اول تركيب آيه چنين مىشود. تبينت
فعل جن فاعل (در اينجا معنى جمعى دارد) و ان لو كانوا ... به جاى مفعول آن است و
در صورت دوم تبينت فعل و امر الجن فاعل سپس مضاف حذف شده و مضاف اليه جانشين آن
گرديده و ان لو كانوا ... بيان و توضيح آن است.