نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 376
و آن اينكه: قرآن مىخواهد هم اشاره به ميوههايى كند كه به دون تغيير مورد
استفاده قرار مىگيرد، و هم به انواع غذاهاى مختلفى كه با انجام عملى روى اين
ميوهها به دست مىآيد (در تفسير اول" ما" در جمله ما عملته ايديهم
نافيه است و در صورت دوم موصوله).
در هر صورت، هدف آن است كه حس حقشناسى و شكرگزارى انسانها را تحريك كند تا از
طريق شكرگزارى قدم در مرحله معرفت پروردگار بگذارند، كه شكر منعم نخستين گام معرفت
كردگار است.
***
آخرين آيه مورد بحث سخن از تسبيح و تنزيه پروردگار مىگويد، خط بطلان بر
شرك مشركان كه در آيات گذشته از آن سخن بود مىكشد، و راه توحيد و يكتا پرستى را
به همگان نشان مىدهد، مىفرمايد:" منزه است كسى كه تمام زوجها را آفريد، از
آنچه زمين مىروياند، و از خود آنان، و از آنچه نمىدانند"! (سُبْحانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها مِمَّا
تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا يَعْلَمُونَ) [1] آرى خداوندى كه اينهمه" زوجها" را در پهنه جهان هستى آفريده علم و
قدرتش بىانتهاست، عيب و نقصى در وجودش راه ندارد، لذا شريك و شبيه و نظير براى او
نيست، و اگر گروهى سنگ و چوبهاى بىجان و مخلوقات ديگرى را
[1]" سبحان" به گفته جمعى
از مفسران و علماء ادب" علم" براى" تسبيح" است، زيرا علم (اسم
خاص) گاهى براى اشخاص مىباشد و آن را" علم شخص" مىنامند، و گاهى براى
جنس و آن را" علم جنس" مىگويند، و گاهى براى معنا كه" علم
معنى" گفته مىشود، بنا بر اين مفهومش تنزيه و پاك شمردن خداوند از هر چيزى
است كه عيب و نقص باشد، تنزيهى مناسب مقام با عظمت پروردگار، و علم در هيچ جا
اضافه نمىشود جز در" علم معنى" بعضى نيز گفتهاند" سبحان"
معنى مصدرى دارد، و مفعول مطلق براى فعل مقدرى است، و در هر صورت تنزيه الهى را با
مؤكدترين وجه بيان مىدارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 376