"
جن" چنان كه از نامش نيز پيداست موجودى است مستور از حس، داراى عقل و قدرت و
چنان كه از آيات قرآن استفاده مىشود مكلف به تكاليف الهى است.
در
باره" جن" افسانهها و داستانهاى خرافى بسيار ساختهاند، ولى اگر اين
خرافات را حذف كنيم اصل وجود آن و صفات ويژهاى كه در قرآن براى جن آمده است مطلبى
است كه هرگز با علم و عقل مخالف نيست، و ما شرح بيشتر اين موضوع را در تفسير"
سوره جن" به خواست خدا خواهيم داد.
به هر حال از
تعبير آيه فوق استفاده مىشود كه تسخير اين نيروى عظيم نيز به فرمان پروردگار
بوده، و هر گاه از انجام وظائفشان سر باز مىزدند مجازات مىشدند.
جمعى از
مفسران گفتهاند منظور از عَذابِ السَّعِيرِ
در اينجا مجازات روز قيامت است، در حالى كه ظاهر آيه نظر به مجازات متخلفين در
دنيا داشته، از آيات" سوره ص" نيز به خوبى استفاده مىشود كه خداوند
گروهى از شياطين را در اختيار او قرار داده بود كه براى او كارهاى عمرانى مهمى
انجام مىدادند، و هر گاه تخلف مىكردند آنها را به زنجير مىافكند"
وَ الشَّياطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَ غَوَّاصٍ وَ آخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي
الْأَصْفادِ" (ص آيات 37 و 38) قابل توجه اينكه براى اداره يك حكومت وسيع و
كشور پهناورى همچون كشور سليمان عوامل زيادى لازم است، ولى از همه مهمتر سه عامل
است كه در آيه فوق اشاره به آنها شده:
نخست يك
وسيله نقليه سريع و مستمر و فراگير است كه رئيس حكومت بتواند با آن از تمام جوانب
كشورش آگاه گردد.
دوم مواد
اوليهاى كه براى تهيه ابزار لازم براى زندگى مردم و صنايع
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 37