نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 366
مىگيرند، و با توجه به اين مطلب بسيارى از مسائلى كه در مورد بهشت و دوزخ
وارد شده، همانند آنچه در روايات معراج و امثال آن آمده است، حل مىشود.
4- پيشگامان امتها!
در تفسير" ثعلبى" از پيغمبر گرامى اسلام ص چنين نقل شده:
سياق الامم ثلاثة لم يكفروا باللَّه طرفة عين: على بن ابى طالب (ع) و صاحب يس
و مؤمن آل فرعون، فهم الصديقون و على افضلهم:
" پيشگامان امتها سه نفر بودند كه هرگز حتى به اندازه يك چشم به هم زدن
به خدا كافر نشدند: على بن ابى طالب، و صاحب يس (حبيب نجار) و مؤمن آل فرعون، آنها
پيامبر زمان خود را (قولا و عملا) تصديق كردند و على برترين آنهاست" [1] همين معنى در
تفسير" در المنثور" به عبارت ديگرى از رسول اللَّه ص نقل شده است كه
فرمود:
الصديقون ثلاثة: حبيب النجار مؤمن آل يس الذى قال يا قوم اتبعوا المرسلين، و
حزقيل مؤمن آل فرعون الذى قال ا تقتلون رجلا ان يقول ربى اللَّه، و على بن ابى
طالب (ع) و هو افضلهم:
" تصديق كنندگان انبيا سه كس بودند:" حبيب نجار" مؤمن آل يس كه
صدا زد اى قوم من! از فرستادگان خدا تبعيت كنيد، و" حزقيل" مؤمن آل
فرعون كه (به هنگام دفاع از موسى در برابر توطئه قتل كه از سوى فرعونيان ترتيب
داده شده بود) گفت: آيا مردى را مىخواهيد به قتل برسانيد كه مىگويد: پروردگار من
اللَّه است؟! و على بن ابى طالب كه برترين آنهاست" [2]
[1]" مجمع البيان" و"
قرطبى" و" الميزان" و" نور الثقلين".
[2] تفسير" در المنثور" بنا
به نقل الميزان جلد 17 صفحه 86.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 366