نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 34
بزرگ غذا
همانند حوضها! و ديگهاى ثابت (كه از بزرگى قابل حمل و نقل نبود، و به آنها گفتيم:)
اى آل داود شكر (اينهمه نعمت را) بجا آوريد، اما عده كمى از بندگان من شكرگزارند!
14- (با اينهمه جلال و شكوه سليمان) هنگامى كه مرگ را بر او مقرر داشتيم كسى آنها
را از مرگ وى آگاه نساخت، مگر جنبنده زمين (موريانه) كه عصاى او را مىخورد (تا
شكست و پيكر سليمان فرو افتاد) هنگامى كه بر زمين افتاد جنيان فهميدند كه اگر از
غيب آگاه بودند در عذاب خوار كننده باقى نمىماندند.
تفسير:
حشمت سليمان و مرگ عبرتانگيز او
به دنبال بحث
از مواهبى كه خدا به داود داده بود سخن را به فرزندش سليمان مىكشاند، و در حالى
كه در مورد داود از دو موهبت، سخن به ميان آمد، در مورد فرزندش سليمان از سه موهبت
بزرگ بحث مىكند، مىفرمايد:" ما باد را مسخر سليمان قرار داديم كه صبحگاهان
مسير يك ماه را مىپيمود و عصرگاهان مسير يك ماه"! (وَ
لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ)
[1] جالب اينكه براى پدر جسم خشن و فوق العاده محكمى يعنى آهن را مسخر
مىكند و براى فرزند موجود بسيار لطيف، ولى هر دو كار سازنده و اعجاز آميزند و
مفيد، جسم سخت را براى داود نرم مىكند، و امواج لطيف باد را براى سليمان فعال و
محكم! لطافت باد هرگز مانع از آن نيست كه اعمال مهمى را انجام دهد، بادها
[1]" لسليمان" جار و مجرور متعلق به
فعل مقدرى است، يعنى" سخرنا" كه به قرينه آيات قبل مفهوم مىشود، و در
آيه 36 سوره ص به آن تصريح شده است، آنجا كه مىگويد
فَسَخَّرْنا لَهُ الرِّيحَ- بعضى از مفسران معتقدند"
لام" در" لسليمان" براى اختصاص است، اشاره به اينكه اين معجزه
مخصوص اين پيامبر بود و هيچ پيامبر ديگرى با او در اين امر شركت نداشت.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 34