نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 336
ابو بكر و عمر برخاستند و عرض كردند: اى پيامبر! آيا منظور از آن تورات است؟
فرمود: نه، عرض كردند انجيل است؟ فرمود: نه، عرض كردند: منظور قرآن است؟
فرمود: نه، در اينحال امير مؤمنان على ع به سوى پيامبر ص آمد هنگامى كه چشم رسول
خدا ص بر او افتاد فرمود:
هو هذا! انه الامام الذى احصى اللَّه تبارك و تعالى فيه علم كل شىء:
" امام مبين اين مرد است! او است امامى كه خداوند متعال علم همه چيز را
در او احصا فرموده"! [1] در تفسير على بن ابراهيم از ابن عباس از خود امير مؤمنان
نيز نقل شده است كه فرمود:
انا و اللَّه الامام المبين، ابين الحق من الباطل ورثته من رسول اللَّه
" به خدا سوگند منم امام مبين كه حق را از باطل آشكار مىسازم، اين علم
را از رسول خدا به ارث برده و آموختهام" [2] گرچه بعضى از مفسران همچون" آلوسى"
از نقل اين گونه روايات از طريق شيعه وحشت كرده، و آن را به نادانى و بىخبرى از
تفسير آيه نسبت دادهاند، ولى با كمى دقت روشن مىشود كه اين گونه روايات منافاتى
با تفسير" امام مبين" به" لوح محفوظ" ندارد، زيرا قلب پاك
پيامبر ص در درجه اول و قلب وسيع جانشين او در درجه بعد آيينههايى است كه لوح
محفوظ را منعكس مىكند، و قسمت عظيمى از آنچه در لوح محفوظ است از سوى خدا به آن
الهام مىگردد، به اين ترتيب نمونهاى از" لوح محفوظ" مىباشد، و بنا بر
اين اطلاق" امام مبين" بر آن مطلب عجيبى نيست، چرا كه فرعى است كه از آن
اصل گرفته شده، و شاخهاى است كه به آن ريشه باز مىگردد.
از اين گذشته وجود انسان كامل- چنان كه مىدانيم- عالم صغيرى است كه عالم كبير
را در خود خلاصه كرده است، و طبق شعر معروف منسوب
[1]" معانى الاخبار صدوق"
باب معنى الامام المبين صفحه 95.