نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 329
الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ).
" و كسى كه چنين است او را بشارت به مغفرت و پاداش پر ارزش ده" (فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَرِيمٍ).
در اينجا به چند نكته بايد توجه داشت:
1- در اين آيه دو وصف براى كسانى كه" انذار" و" اندرز"
پيامبر ص در آنها مؤثر است ذكر شده: پيروى از ذكر، و خشيت از خداوند در پنهان،
البته منظور از بيان اين دو وصف همان آمادگى و جنبه" بالقوه" آن است،
يعنى انذار تنها در كسانى مؤثر واقع مىشود كه گوش شنوا و قلب آماده دارند، انذار
در آنها دو اثر مىگذارد: نخست پيروى از ذكر و قرآن، و ديگر احساس ترس در برابر
پروردگار و مسئوليتها.
و به تعبير ديگر اين دو حالت بالقوه در آنها وجود دارد، اما بعد از انذار به
فعليت مىرسد بر خلاف كوردلان لجوج و غافل كه هرگز نه گوش شنوا دارند نه آماده
خشيتاند.
اين آيه درست مانند آيات نخستين سوره بقره است كه مىگويد: ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ:" اين كتاب آسمانى شكى در آن نيست و مايه هدايت پرهيزكاران
است".
***
2- منظور از" ذكر" به عقيده بسيارى از مفسران قرآن مجيد است،
زيرا اين كلمه به همين صورت كرارا در قرآن در همين معنى به كار رفته است [1] ولى مانعى
ندارد كه منظور معنى لغوى آن يعنى هر گونه يادآورى بوده
[1] نحل- 44، فصلت- 41، زخرف- 44،
قمر- 25، در عين حال واژه" ذكر" به معنى مطلق يادآورى نيز در قرآن كرارا
به كار رفته.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 329