نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 319
مسلما منظور از اين قوم همان مشركان عرب مىباشد و اگر گفته شود به اعتقاد ما
هيچ امتى بدون انذار كننده نبوده، و زمين هرگز از حجت خدا خالى نخواهد شد، بعلاوه
در آيه 24 سوره فاطر خوانديم وَ إِنْ
مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ:
" هيچ امتى نبود مگر اينكه بيم دهندهاى در آنها وجود داشت.
در پاسخ مىگوئيم منظور از آيه مورد بحث انذار كننده آشكار و پيامبر بزرگى است
كه آوازه او همه جا بپيچد، و گرنه در هر زمانى حجت الهى براى مشتاقان و طالبان
وجود دارد، و اگر مىبينيم دوران ميان حضرت مسيح ع و قيام پيامبر اسلام ص را دوران
فترت شمردهاند نه به اين معنى است كه مطلقا حجت الهى براى آنها وجود نداشته، بلكه
فترت از نظر قيام پيامبران بزرگ و اولو العزم است.
أمير مؤمنان على ع در اين زمينه مىفرمايد:
ان اللَّه بعث محمدا (ص) و ليس احد من العرب يقرأ كتابا و لا يدعى نبوة!:
" خداوند هنگامى محمد را مبعوث ساخت كه احدى از عرب كتاب آسمانى
نمىخواند و ادعاى نبوت نمىكرد (نهج البلاغه خطبه 33 و 104).
به هر حال هدف از نزول قرآن اين بود كه مردم غافل را هشيار، و خوابزدگان را
بيدار سازد، و خطراتى كه آنها را احاطه كرده و گناهانى كه در آن فرو رفتهاند و
شرك و فسادى كه به آن آلوده شدهاند به آنها يادآورى كند، آرى قرآن كه پايه آگاهى
و بيدارى، و كتاب پاكسازى دل و جان است.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 319