نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 311
آن را در شب پيش از خفتن بخواند خداوند هزار فرشته را بر او مامور مىكند كه
او را از هر شيطان رجيم و هر آفتى حفظ كنند ..." و به دنبال آن فضائل مهم
ديگرى نيز بيان مىفرمايد [1] باز در حديثى از پيامبر مىخوانيم كه فرمود:
سورة يس تدعى فى التوراة المعمة! قيل و ما المعمة؟ قال تعم صاحبها خير الدنيا
و الآخرة ...
" سوره يس در تورات به عنوان" عموميت آفرين" ناميده شده، سؤال
شد از چه رو به آن عموميت آفرين گفته مىشود؟ فرمود: به خاطر اينكه كسى كه همدم و
همنشين اين سوره باشد او را مشمول تمام خير دنيا و آخرت مىكند ..." [2] روايات ديگرى
نيز در اين زمينه در كتب شيعه و اهل سنت آمده است كه اگر بخواهيم همه آنها را نقل
كنيم سخن به درازا مىكشد.
به اين ترتيب بايد اعتراف كرد كه شايد كمتر سورهاى در قرآن مجيد داراى اينهمه
فضيلت بوده باشد.
و همانگونه كه بارها گفتهايم اين فضيلت براى كسانى نيست كه تنها الفاظ آن را
بخوانند، و مفاهيم آن را به طاق نسيان زنند، بلكه اين عظمت به خاطر محتواى عظيم
اين سوره است.
محتوايى بيدارگر ايمان بخش و مسئوليتآفرين و تقوازا كه وقتى انسان در آن
انديشه كند و اين انديشه در اعمال او پرتوافكن گردد خير دنيا و آخرت را براى او به
ارمغان مىآورد.
فى المثل در آيه 60 اين سوره سخن از پيمانى به ميان مىآورد كه خداوند از تمام
فرزندان آدم گرفته كه شيطان را پرستش نكنند كه شيطان دشمن آشكارى است" أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا
تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ".