نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 31
هم به
نيازمندان انفاق مىنمود [1] علاوه بر
همه اينها فايده ديگر اين كار آن بود كه معجزهاى گويا براى او محسوب مىشد.
بعضى از
مفسران چنين نقل كردهاند كه" لقمان" به حضور" داود" آمد به
هنگامى كه نخستين زره را مىبافت، آهن را به صورت مفتولها و حلقههاى متعددى در
مىآورد، و در هم فرو مىكرد اين منظره سخت نظر لقمان را به خود جلب كرد، و در فكر
فرو رفت، ولى هم چنان نگاه مىكرد، و هيچ سؤال ننمود، تا اينكه داود بافتن زره را
به پايان رسانيد، برخاست و بر تن كرد و گفت چه وسيله دفاعى خوبى براى جنگ است؟!
لقمان كه هدف نهايى را در يافته بود، چنين گفت الصمت حكمة و قليل فاعله!:"
خاموشى حكمت است اما كمتر كسى آن را انجام مىدهد"! [2]
***
آيه بعد شرحى براى زره ساختن داود و فرمان بسيار پر معنى پروردگار در اين زمينه
است، مىگويد:" ما به او گفتيم زرههاى كامل بساز، و حلقههاى آنها را به
اندازه و متناسب كن" (أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ وَ قَدِّرْ
فِي السَّرْدِ).
سابغات
جمع" سابغ" به معنى زره كامل و فراخ است، و" اسباغ نعمت" نيز
به معنى فراخى نعمت است.
"
سرد" در اصل به معنى بافتن اشياء خشن همانند زره است، جمله" و
قَدِّرْ فِي السَّرْدِ" مفهومش همان رعايت كردن
اندازههاى متناسب در حلقههاى زره و طرز بافتن آن است.
در واقع
خداوند به داود دستورى مىدهد كه بايد سرمشقى براى همه صنعتگران و كارگران با
ايمان جهان باشد، دستور محكم كارى و رعايت دقت در