responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 262

تعبير شده.

ممكن است در اينجا گفته شود كه وجود گروه" ظالم" با جمله" اصطفينا" كه دليل بر اين است كه همه اين گروه‌ها برگزيدگان خدا هستند منافات دارد.

در پاسخ مى‌گوئيم اين شبيه همان چيزى است كه در مورد بنى اسرائيل در آيه 53 سوره مؤمن آمده كه مى‌فرمايد: وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْهُدى‌ وَ أَوْرَثْنا بَنِي إِسْرائِيلَ الْكِتابَ‌" ما به موسى هدايت (و كتاب آسمانى) بخشيديم و اين كتاب آسمانى را به عنوان ميراثى به بنى اسرائيل داديم". در حالى كه مى‌دانيم همه بنى اسرائيل وظيفه خود را در برابر اين ميراث بزرگ انجام ندادند.

و يا نظير آيه 110 سوره آل عمران است كه مى‌گويد: كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ‌" شما مسلمانان بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها قدم به عرصه حيات گذاشتيد".

و يا در آيه 16 سوره جاثيه در مورد بنى اسرائيل نيز مى‌گويد: وَ فَضَّلْناهُمْ عَلَى الْعالَمِينَ‌:" ما آنها را بر جهانيان فضيلت بخشيديم".

همچنين در آيه 26 سوره حديد مى‌خوانيم: وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهِيمَ وَ جَعَلْنا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكِتابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ‌:

" ما نوح و ابراهيم را فرستاديم و در دودمان آنها نبوت و كتاب قرار داديم، بعضى از آنها هدايت يافته‌اند و بسيارى از آنها عصيانگر و فاسقند".

كوتاه سخن اينكه هدف از اينگونه تعبيرات فرد فرد امت نيست، بلكه مجموعه امت است هر چند در ميان آنها قشرها و گروه‌هاى مختلفى يافت شود [1]


[1] اما اينكه بعضى احتمال داده‌اند كه اين تقسيم مربوط به" عبادنا" بوده باشد، نه برگزيدگان از عباد، و بنا بر اين اين گروه‌هاى سه گانه در وارثان كتاب الهى يافت نمى‌شوند، بلكه آنها در مجموعه بندگان خدا هستند، و برگزيدگان تنها گروه سوم يعنى سابقين بالخيرات هستند، بسيار بعيد به نظر مى‌رسد، زيرا ظاهر اين است كه اين گروه‌ها از كسانى هستند كه در آيه مطرح مى‌باشند، و مى‌دانيم سخن در آيه از كل عباد نيست، بلكه از برگزيدگان است، از اين گذشته اضافه" عباد" به" نا" خود يك نوع مدح و تمجيد را مى‌رساند كه با تفسير دوم سازگار نيست.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 18  صفحه : 262
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست