نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 240
تنها تو نيستى كه با داشتن معجزات و كتاب آسمانى مورد تكذيب اين قوم جاهل قرار
گرفتهاى، پيامبران پيشين نيز با اين مشكل دست به گريبان بودند بنا بر اين غمگين
مباش و محكم در مسير خود گام بردار، و بدان آنها كه بايد بپذيرند مىپذيرند.
در اينكه فرق ميان" بينات" و" زبر" و" كتاب
منير" چيست؟ مفسران نظرات مختلفى اظهار داشتهاند كه از همه روشنتر دو تفسير
زير است:
1-" بينات" به معنى دلائل روشن و معجزاتى است كه حقانيت پيامبر را
به ثبوت مىرساند، اما" زبر" جمع" زبور" به معنى كتابهايى است
كه خط آنها با استحكام نوشته شده (همچون نوشته بر سنگ و مانند آن) كه در اينجا
كنايه از استحكام مطالب آن است [1] و به هر حال اشاره به كتابهايى است كه قبل از موسى ع نازل
شده، در حالى كه كتاب منير اشاره به كتاب موسى و كتب آسمانى ديگرى است كه بعد از
آن نازل گرديده (زيرا در قرآن مجيد در سوره مائده آيه 44 و 46 از تورات و انجيل به
عنوان هدايت و نور ياد شده، و در آيه 15 همان سوره تعبير به نور در مورد قرآن مجيد
نيز آمده است.
2- منظور از" زبر" آن قسمت از كتب انبيا است كه تنها محتوى پند و
اندرز و نصيحت و مناجات بوده (مانند زبور داود) و اما" كتاب منير" آن
دسته از كتابهاى آسمانى است كه داراى احكام و قوانين و دستورات مختلف اجتماعى و
فردى است مانند تورات و انجيل و قرآن و اين تفسير مناسبتر به نظر مىرسد.
***
در آخرين آيه مورد بحث به كيفر دردناك اين گروه اشاره كرده مىفرمايد:
[1] راغب در مفردات مىگويد زبرت
الكتاب كتبته كتابة عظيمه و كل كتاب غليظ الكتابه يقال له زبور (مفردات ماده زبر).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 240