نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 171
مانع فضل او نخواهد شد، او به هر كس از بندگانش بخواهد فضل خود را مىرساند و
او غفور و رحيم است" (يونس- 107).
در اينجا به چند" امر" بايد توجه كرد:
1- تعبير به" يفتح" كه از ماده" فتح" به معنى گشودن است
اشاره به وجود خزائن رحمت الهى است كه در آيات ديگر قرآن نيز به آن اشاره شده است
و جالب اينكه اين خزائن چنانند كه به محض گشوده شدن بر خلايق جارى مىشوند و نياز
به چيز ديگرى نيست، و هيچكس مانع از آن نتواند شد.
مقدم داشتن گشايش رحمت بر امساك آن به خاطر اين است كه هميشه خداوند رحمتش بر
غضبش پيشى دارد.
2- تعبير به" رحمت" معنى بسيار وسيع و گستردهاى دارد كه تمام مواهب
جهان را شامل مىشود، گاه جنبه معنوى دارد، و گاه جنبه مادى، به همين دليل گاه كه
انسان تمام درهاى ظاهرى را به روى خود بسته مىبيند احساس مىكند رحمت الهى بر قلب
و جان او روان است، لذا شاد و خرسند است، آرام و مطمئن، هر چند در تنگناى زندان
گرفتار باشد.
اما به عكس گاه انسان تمام درهاى ظاهرى را به روى خود گشوده مىبيند، اما گويى
در رحمت الهى در جان او بسته شده، چنان خود را در تنگنا و فشار احساس مىكند كه
دنيا با تمام وسعتش براى او يك زندان تاريك و وحشتناك مىشود، و اين چيزى است كه
براى بسيارى از مردم محسوس و ملموس است.
3- تعبير به دو وصف" عزيز و حكيم" بيانگر قدرت او بر"
ارسال" و" امساك" رحمت است، و در عين حال اشاره به اين حقيقت
مىباشد كه اين گشودن و بستن در همه جا بر اساس حكمت است چرا كه قدرت او با حكمتش
آميخته است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 171