نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 107
در هم شكستن برنامههاى مصلحان توطئه مىچينند و از هيچ جنايتى روى گردان
نيستند.
***
آيه بعد به منطق پوشالى آنها كه در هر زمانى براى اثبات برترى خود متوسل
مىشدند و به اغفال عوام مىپرداختند اشاره كرده، مىگويد:" و آنها گفتند ما
از همه ثروتمندتر و پراولادتريم" (وَ
قالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالًا وَ أَوْلاداً).
خداوند به ما محبت دارد هم اموال فراوان در اختيار ما نهاده، و هم نيروى
انسانى بسيار، و اين دليل بر لطف او در حق ما و نشانه مقام و موقعيت ما در نزد او
است" و ما (نور چشمىها) هرگز مجازات نخواهيم شد"! (وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ).
مگر خداوند عزيز كردههاى خود را هم مجازات مىكند؟! اگر ما مطرود درگاه او
بوديم اين همه نعمت چرا به ما مىداد؟! خلاصه آبادى دنياى ما دليل روشنى بر آبادى
آخرت ماست! بعضى از مفسران احتمال دادهاند كه جمله" و ما نحن بمعذبين"
دليل بر آن است كه آنها بطور كلى منكر قيامت و عذاب بودند. ولى آيات بعد نشان
مىدهد كه اين جمله ناظر به اين معنا نيست، بلكه منظورشان اين بوده كه آنها به
دليل ثروتشان مقرب درگاه خدايند.
***
آيه بعد اين منطق پوشالى و عوامفريبانه را به عاليترين وجهى پاسخ مىدهد
و در هم مىكوبد، روى سخن را به پيامبر ص كرده، مىفرمايد:" به آنها بگو پروردگار
من روزى را براى هر كس بخواهد گسترش مىدهد، و براى هر كس بخواهد سخت
مىگيرد" (و اينها همه طبق مصالحى است كه براى آزمون خلق و نظام زندگى انسان
لازم مىداند و ربطى به قدر و مقام در درگاه خدا ندارد (قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ
يَقْدِرُ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 107