نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 105
35- و گفتند: اموال و اولاد ما (از همه) بيشتر است (و اين نشانه علاقه خدا به
ماست) و ما هرگز مجازات نخواهيم شد! 36- بگو: پروردگار من روزى را براى هر كس
بخواهد وسيع يا تنگ مىكند (اين ارتباطى به قرب در درگاه او ندارد) ولى اكثر مردم
نمىدانند.
37- اموال و فرزندان شما هرگز شما را نزد ما مقرب نمىسازد، جز كسانى كه ايمان
بياورند و عمل صالح انجام دهند كه براى آنها پاداش مضاعف در برابر اعمالى است كه
انجام دادهاند، و آنها در غرفههاى (بهشتى) در (نهايت) امنيت خواهند بود 38- و
آنها كه براى انكار و ابطال آيات ما تلاش مىكنند و مىپندارند از چنگال قدرت ما
فرار خواهند كرد در عذاب (الهى) احضار مىشوند.
تفسير: مال و فرزند دليل قرب به خدا نيست!
از آنجا كه در آيات گذشته سخن از اغواگرى مستكبران بود در آيات مورد بحث
گوشهاى از اين اغواگرى را منعكس مىسازد و ضمنا به پيامبر گرامى اسلام ص نيز
دلدارى مىدهد كه اگر با تو مخالفت كنند تعجب مكن مخالفت مستكبران مرفه با
پيامبران راستين يك شيوه دائمى آنها بوده است.
مىگويد:" ما هرگز در هيچ شهر و ديارى پيامبر انذار كنندهاى نفرستاديم
مگر اينكه مترفين- همان متنعمان مغرور و مست نعمت- مىگفتند ما به آنچه شما به آن
فرستاده شدهايد كافريم، و آنچه را نامش پيام الهى مىنهيد قبول نداريم" (وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قالَ
مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ كافِرُونَ).
" نذير" به معنى بيم دهنده، اشاره به پيامبران الهى است كه مردم را
از عذاب الهى در برابر كجروىها و بيدادگرىها و گناه و فساد بيم مىدادند.
" مترفوها" جمع" مترف" از ماده" ترف" (بر وزن
طرف) به معنى تنعم است، و مترف به كسى مىگويند كه فزونى نعمت و زندگى مرفه او را
مست
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 18 صفحه : 105