نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 94
سپس مىگويد: نه تنها مساله قيامت است كه از شما پنهان است، در زندگى روزمره
شما و در ميان نزديكترين مسائلى كه با مرگ و حياتتان سر و كار دارد مطالب فراوانى
وجود دارد كه شما از آن بيخبريد.
زمان نزول قطرات حياتبخش باران كه زندگى همه جانداران به آن بستگى دارد بر
هيچيك از شما آشكار نيست، و تنها با حدس و تخمين و گمان از آن بحث مىكنيد.
همچنين از زمان پيدايش شما در شكم مادر و خصوصيات جنين، احدى آگاه نيست.
و نيز آينده نزديك يعنى حوادث فرداى شما و نيز محل مرگ و بدرود حياتتان بر همه
پوشيده است.
شما كه از اين مسائل نزديك به زندگى خود اطلاعى نداريد چه جاى تعجب كه از لحظه
قيام قيامت بيخبر باشيد [1] در تفسير" در المنثور" نقل شده كه مردى به نام" وراث" از
طائفه" بنى مازن" خدمت پيامبر ص آمد گفت: اى محمد! كى قيامت بر پا
مىشود؟ بعلاوه شهرهاى ما در خشكسالى فرو رفته، كى فراوانى نعمت مىشود؟ و نيز
هنگامى كه آمدم همسرم باردار بود كى فرزند مىآورد؟ و نيز من مىدانم امروز چه
كردهام فردا چه خواهم كرد؟ و بالآخره من مىدانم در كجا متولد شدهام بگو ببينم
[1] درست است كه در آيات فوق در جمله
ينزل الغيث (خدا باران را نازل مىكند) سخنى از مساله علم خدا در ميان نيست، و به
همين جهت بعضى اين جمله را استثناءا در ميان اين جملهها به منظور بيان قدرت خدا
دانستهاند، نه علم او، ولى هماهنگى پنج جمله با يكديگر از يك سو، و روايات متعددى
كه در نهج البلاغه و كتب ديگر آمده است (و به زودى به آن اشاره خواهيم كرد) از سوى
ديگر قرينه بر اين است كه آن نيز مربوط به علم خداوند است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 94