نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 91
و بعد به وسعت دامنه علم خداوند و شمول آن نسبت به همه چيز مىپردازد.
مىفرمايد:" اى مردم از خدا بپرهيزيد" (يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ).
" و از روزى بترسيد كه نه پدر بار گناه فرزندش را به دوش مىكشد، و نه
فرزند چيزى از مسئوليت پدر را تحمل مىكند" (وَ اخْشَوْا يَوْماً لا يَجْزِي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا
مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَيْئاً).
در حقيقت دستور اول، توجه به مبدء است، و دستور دوم توجه به معاد.
دستور اول، نيروى مراقبت را در انسان زنده مىكند، و دستور دوم احساس پاداش و
كيفر را، و بدون شك كسى كه بداند شخص خبير و آگاهى تمام اعمال او را مىبيند و
مىداند و ثبت و ضبط مىكند، و از سوى ديگر محكمه و دادگاه عدلى براى رسيدگى به
تمام جزئيات آن تشكيل مىدهد، چنين انسانى كمتر آلوده گناه و فساد مىشود.
جمله" لا يَجْزِي" از ماده جزا است و" جزا" از نظر لغت به دو معنى آمده يكى
پاداش و كيفر دادن در برابر چيزى (چنان كه گفته مىشود جزاه اللَّه خيرا:
خداوند او را پاداش خير داد).
و ديگرى كفايت كردن و جانشين شدن و تحمل نمودن، چنان كه در آيه مورد بحث آمده
است: لا يَجْزِي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ:" هيچ پدرى، مسئوليت اعمال فرزندش را قبول نمىكند و
به جاى او نمىنشيند و از او كفايت نمىكند".
ممكن است هر دو به يك ريشه باز گردد، چرا كه پاداش و كيفر نيز جانشين عمل
مىشود، و به مقدار آن است (دقت كنيد).
به هر حال در آن روز هر كس چنان به خود مشغول است و در پيچ و خم اعمال خويش
گرفتار كه به ديگرى نمىپردازد، حتى پدر و فرزند كه نزديكترين رابطهها را با هم
دارند هيچكدام به فكر ديگرى نيستند.
اين آيه نظير همان است كه در آغاز سوره حج آمده كه در باره قيامت و زلزله
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 91