نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 70
طبق آنچه راغب در مفردات آورده به خبرى گفته مىشود كه محتوا و فايده مهمى
دارد و صريح و آشكار و خالى از هر گونه كذب است، روشن مىشود كه اين تعبيرات اشاره
به آن است كه خداوند در قيامت چنان افشاگرى از اعمال انسانها مىكند كه جاى
هيچگونه اعتراض و انكار براى كسى باقى نمىماند، آنچه را مردم در اين دنيا انجام مىدهند
و غالبا به دست فراموشى مىسپارند، همه را مو به مو ظاهر مىسازد، و براى حساب و
جزا آماده مىكند.
حتى آنچه در دل انسان مىگذرد و هيچكس جز خدا از آن آگاه نيست، همه را به
صاحبان آنها گوشزد مىكند!.
***
سپس مىافزايد بهره آنها از زندگى دنيا تو را شگفتزده نكند،" ما كمى
از متاع دنيا در اختيار آنان مىگذاريم- و متاع دنيا هر چه باشد كم و ناچيز است-
سپس آنها را بالاجبار به عذاب شديد مىكشانيم" عذابى مستمر و دردناك (نُمَتِّعُهُمْ قَلِيلًا ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلى عَذابٍ
غَلِيظٍ).
اين تعبير ممكن است اشاره به آن باشد كه آنها تصور نكنند، در اين جهان از قبضه
قدرت خداوند خارجند، خود او مىخواهد آنها را براى آزمايش و اتمام حجت و مقاصدى
ديگر آزاد بگذارد، و همين متاع قليل به آنها نيز از سوى او است، و چقدر متفاوت است
حال اين گروه كه ذليلانه و بالاجبار به عذاب غليظ الهى كشانده مىشوند با آنها كه
تمام وجودشان در اختيار خدا است و چنگ به عروة الوثقى زدهاند، در دنيا پاك و
نيكوكار زندگى مىكنند و در آخرت در جوار رحمت الهى متنعمند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 70